En av verdens største matvareprodusenter; General Mills og Haugen-Gruppen, ledende importør av mat og drikke, inngår strategisk samarbeid om taco.
Etter seks år med egen organisasjon og betydelig vekst i Norge har General Mills inngått en avtale med Haugen-Gruppen, som fra 1. juli skal stå for salg, markedsføring og distribusjon av merkevarene Old El Paso, Green Giant og Nature Valley i Norge.
40 prosent markedsandel i dag
– Vi i General Mills er meget positive til samarbeidet med Haugen-Gruppen. Deres evne til å bygge merkevarer og konseptløsninger innenfor World Foods, passer vår strategi om å få flere til å oppdage bredden innenfor meksikansk mat, uttaler nordisk CEO for General Mills, Mathias Rönnqvist.
Old El Paso innehar en markedsandel på cirka 40 prosent* av det totale salget av meksikansk mat i norsk dagligvarehandel, en kategori som omsetter for 1,2 milliarder i året. Norge er det landet som spiser mest meksikansk mat i verden**.
– Dette er merkevarer som passer perfekt med Haugen-Gruppens portefølje av sterke brands og vår ambisjon om å være det ledende kompetansehuset på internasjonal mat og drikke. Vi ser frem til å ta taco til nye høyder i Norge, sier administrerende direktør i Haugen-Gruppen, Atle Farmen.
*Nielsen MAT Value Shares Old El Paso Feb 2018
**Per Capita In Home Consumption 2016
General Mills
En av verdens ledende matvareprodusenter med kontorer I over 100 land
Etablert i USA i 1928 og i Norge med Old El Paso™ i 1973
Antall ansatte: 38 000
Omsetning: 15.6 milliarder dollar
I Norge er General Mills representert med Old El Paso™,Green Giant™,Nature Valley® og Häagen-Dazs™
Haugen-Gruppen AS
Ledende distributør av mat og drikke
Etablert i 1916
Antall ansatte: 82
Omsetning: 850 millioner kroner
Representerer i dag merkevarer som: Twinings, Heinz, Ybarra, Kikkoman, Blue Dragon, Pataks, Fazer, Anthon Berg, med flere.