Nytt prosjekt lansert for kjemisk gjenvinning av PET

PUBLISERT: 29 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar

|||

DEMETO, som hadde oppstartsmøte i Brussel 28. september, skal utvikle modulær, skalerbar og høyvkalitets de-polymerisering ved hjelp av mikrobølgeteknologi.

DEMETO er finansiert av EUs Horizon 2020-program og skal gjøre det mulig med kjemeisk gjenvinning av PET i industriell skala ved hjelp av enn mikrobølgebasert prosess som i starten vil fokusere på fargede flasker.

Effektiv prosess
På kick-off-møtet i Brussel i september kunne konsortiet informere cirka 60 eksperter på PET-emballasje og polyesterindustri om det teknologiske grunnlaget for DEMETO og om dets rolle i en sirkulær økonomi.

– DEMETO tar sikte på å industrialisere og demonstrere en fullskala industriprosess for kjemisk gjenvinning av PET-flasker, matemballasje og tekstiler på en svært lønnsom og miljømessig bærekraftig måte, forklarte Maurizio Crippa, CEI i gr3n på møtet.

Kjerneteknologien i DEMETO, som er utviklet av selskapet gr3n, gjør det mulig å etablere en effektiv prosess for å depolymerisering (hydrolyse) av plast. Både flasker og andre plastprodukter blir ledet tilbake til sine opprinnelige bestanddeler (EG og PTA). Til slutt vil de kunne relanseres som jomfruelige råvarer.

Lukket gjenvinningssløyfe
– DEMETO-teknologien vil når den er fullt implementert, gjøre det mulig med en lukket gjenvinningssløyfe for PET. Den potensielle påvirkningen på miljø og samfunn er enorm, da dette er et konsept for full sirkulær økonomi for plast, sa Franco Cavadini, CTO i Synesis.

Den forretningsmessige strategien for DEMETI er basert på synergi mellom to industrielle interessenter; gr3n som produserer reaktorer, og Processi Innovativi, en kontraktør som bygger fullskala de-polymeriseringsfabrikker.

Gr3n skal forsyne Processi Innivativi med alle de reaktorene som kreves for å dekke det tilgjengelige markedet.

Les mer om DEMETO her

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar