Norske Kezzler inngikk i høst partnerskap med den amerikanske mobilteknologileverandøren Scanbuy for å tilby Internet of Packaging (IOP) til forbrukervarer.
Kezzler leverer tjenester for produktserialisering og sporing basert på smarte etiketter eller QR-koder. Dermed kan forsyningskjeden optimeres med sporbarhet og markedsinnsikt. IOP gjør det mulig med produktserialisering i masseproduksjon, der hvert produkt har en unik identitet.
Gir innsikt i leverandørkjeden
En QR-kode som plasseres på emballasje kan linke forbrukere til en Smart Label landingsside gjennom en enkel skanning. Når den samme koden skannes i næringslivet, for selskaper full innsikt i distribusjonen og informasjon om alle stadier i produktets livssyklus.
Aktører i handelsleddet kan få hjelp med holdbarhetshåndtering, anti-forfalskning og autentifisering, distribusjon og gjenkalling.
– Etter hvert som smarte etiketter og QR-koder blir mer vanlige på produkter, er det viktig at kundene sikrer investeringen i smarte etiketter ved å løse produktenes sporbarhet og synlighet ved hjelo av den samme strekkoden, sier markedsføringssjef Maryann Moschides i Scanbuy.
– Det er slutt på tiden da et produkt trengte en strekkode rettet mot forbrukeren og en annen strekkode for intern bruk.
IOP vokser fram på forbrukervarer
Administrerende direktør i Kezzler, Thomas Körmendi bekrefter at serialisering og digitalisering av produkter nå implementeres i en rekke bransjer for å beskytte og informere forbrukere.
– Vi ser en betydelig vekst for forbrukervarer, der teknologien gir muligheter for merkevareeiere, detaljhandel og forbrukere, sier Körmendi.
– Ved å aktivere smarte etiketter på emballasjen får man mer detaljert informasjon i den digitale verden og bygger tillit gjennom større synlighet. Partnerskapet med Scanbuy har potensial til å tilføre mange muligheter i hver produserte enhet.
– Vårt samarbeid gjør utviklingen sømløs, legger han til.