Nytt messenavn for mat- og emballasje: HOLDBAR 2020

PUBLISERT: 12 mars 2019
OPPDATERT: 26 januar

Nytt team: Markedskonsulent Siv-Jeanette Larsen, prosjektleder Cecilie Svabø og prosjektselger Per Janner har store vyer og ambisjoner for HOLDBAR 2020.

Den tradisjonsrike messen som tidligere var kjent som «NEF-dagene» og «Mat og Emballasje» skifter navn for å sette bærekraft tydeligere på agendaen.

Det råder en sterk bevisstgjøring rundt emballasje og den miljøeffekten forbruksmaterialer og maskiner har på verden vi lever i.

Fremtidsrettede løsninger
Riktig emballering av produktet frem til forbruk er nødvendig for å opprettholde optimal kvalitet, hindre uttørking og redusere svinn. Slik forlenges produktenes levetid og blir holdbar. 

Derfor er det viktig å vise hvordan næringsmiddel- og emballasjebransjen tar disse kravene på alvor og synliggjør fremtidsrettede løsninger.

Fra 2000 har en samlet næring møttes hvert tredje år i Norge, for å vise frem sine nyeste produkter og tjenester. Samtidig som de har deltatt i gode diskusjoner rundt muligheter og utfordringer for bransjen. Først under NEF-dagene og deretter på møteplassen Mat og Emballasje.

Et navn som gjenspeiler produkter og tjenester
Når vi igjen møtes i 2020 blir det under messenavnet HOLDBAR hvor vi setter fremtidige løsninger og bærekraft på menyen. Ifølge prosjektleder Cecilie Svabø vil messen få et nødvendig og tidsriktig løft både i design, innhold og aktiviteter. 

– Det er viktig for oss å gi messen et navn som gjenspeiler hva våre utstilleres produkter og tjenester gjør for produsentene og den menige forbruker. Samtidig som den reflekterer bransjens holdning til framtiden.

Parallelt med HOLDBAR arrangeres SMAK 2020 som er møteplassen for alle som jobber med mat og drikke. SMAK 2017 hadde totalt 389 utstillere, alt fra lokalprodusenter til verdenskjente merkevareleverandører. 

Emballasjeforeningen er med i en ekstern faggruppe for messen sammen med Stig Pedersen og FIAS.
 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot