Nytt foliematerial gjør Mills-emballasjen gjenvinnbar

PUBLISERT: 13 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


En ny løsning for foliering gjør at alle margarinflaskene fra Mills nå er materialgjenvinnbare. Med fem millioner flasker i året er dette godt nytt for miljøet.

-Ved å endre folieringen på flaskene til flytende Melange, Vita hjertego’ og Olivero, sikrer Mills at alle flaskene nå blir gjenkjent av sorteringsmaskinen og dermed materialgjenvinnes riktig, sier prosjektleder i Mills Ole Kristian Vestbekken. 

– Endringen medfører at cirka fem millioner flasker blir lettere å gjenvinne fordi færre flasker blir sortert ut feil i sorteringsprosessen. I praksis betyr det at 145 tonn plastflasker nå blir lettere tilgjengelig for materialgjenvinning

Ville ha samme material i flaske og sleeve
Over lengre tid har det vært jobbet med å finne et alternativt foliematerial som er likt flaskens material polypropylen (PP). Dette sikrer at flaskene sorteres riktig i de automatiske sorteringsanleggene i Norge og Europa. 

Frem til i dag var den heldekkende dekor-foilen eller sleeven laget av materialet PET, som har gjort at mange flasker har endt opp i feil gjenvinningsstrøm.

Mills har jobbet tett med sleeve-produsenten og funnet et alternativt materiale som opprinnelig er utviklet for et annet bruksområde. 

Samarbeid med Grønt Punkt Norge
Gjennom samarbeidsprosjektet «Design for gjenvinning» med Grønt Punkt Norge har Mills testet flaskene med det gamle og nye materialet på Tomras testanlegg for sortering i Tyskland. Der fikk de dokumentert at det nye materialet er en stor suksess.

Utviklingssjef i Grønt Punkt Norge, Lars Brede Johansen, er veldig fornøyd. Mills’ flasker er laget av PP, som er prima råvare i en sirkulær økonomi. 

– Med den nye løsningen, bidrar Mills til riktig sortering og økt materialgjenvinning av norsk emballasje. I tillegg demonstrerer selskapet en løsning som er nyttig for mange produsenter i hele Europa. Her har Mills grunn til å være stolte.

Positivt bidrag til sirkulærøkonomien
Ole Kristian Vestbekken sier at endringen er viktig for Mills da den sørger for at deres emballasje til flytende margarin blir sortert riktig i automatiske sorteringsanlegg og dermed kan materialgjenvinnes. 

– Dette er i tråd med vår bærekraftstrategi der vår emballasje så langt det lar seg gjøre skal være et positivt bidrag i den sirkulære økonomien der materialer blir gjenvunnet og blir til nye produkter. 

– Ekstra gøy er det at Mills er blant de første i verden til å anerkjenne utfordringen og finne en løsning på det. I verdenssammenheng vil jo dette kunne bety store besparelser for miljøet, avslutter Vestbekken.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar