Det nye EU-direktivet 2014/17 innebærer nye regler for sikring av transportemballasje. Stabiliteten i hver forsendelse skal testes og sertifiseres.
Det nye direktivet innebærer betydelig strengere krav til sikring av palltransport innenfor EU. Ansvaret for lastsikring overføres samtidig fra transportør til kunde. Selskaper som ikke forholder seg til det nye direktivet risikerer tunge bøter.
Målesystem finner ut hva som trenges
Nettverket PackSynergy tilbyr et målesystem som objektivt kan verifisere lastsikkerheten. Metoden er basert på akselerasjonstest som utføres på en testpall plassert på en lasteplattform. Systemet kvantifiserer stivheten på pallelasten når den utsettes for horisontale krefter.
Maksimum elastisk forskyvning er 10 prosent, og maksimum permanent deformasjon må ikke overgå fem prosent. Emballasjen må heller ikke bli skadet under testing.
Thomas A. Baur, administrerende direktør i PackSynergy, forteller at målesystemet tilbys som en service for relevante bedrifter. – Våre kunder trenger ikke å grave dypt i budsjettene sine for å spare tid og penger, med andre ord, sier Baur.
Forbedringspotensial ved bruk av strekkfilm
Målesystemet finner ut hva som skal til for å sikre lasten ved hjelp av strekkfilm.
– Våre kunder kan lagre sikre, verifiserbare og dokumenterte lastepaller på denne måten. Kalkulasjonen viser samsvar med de nye kravene, men den bidrar også til å redusere bruken av strekkfilm med opptil 50 prosent.
Ifølge Baur er det et betydelig forbedringspotensial ved bruk av strekkfilm til å sikre last.
PackSynergy består av 14 medlemsbedrifter i Tsjekkia, Danmark, Finland, Tyskland, Nederland, Polen, Slovenia, Spania og Sverige.