Nystartet bedrift vil gi råd om valg av emballasje

PUBLISERT: 24 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Anne Lene Aase Wilhelmsen og Hans Wilhelmsen har startet selskapet Backpackagers som skal hjelpe bedrifter å velge optimale emballasjeløsninger.

De to presenterte sitt nye selskap på en temadag i regi av Teknologisk Matforum i Oslo 23. mai. Hvis vi har forstått gründerne riktig, skal de forsøke å hjelpe folk med å lage mer bærekraftig og optimert emballasje.

Emballasjeoptimering
– Det er en konflikt mellom CO2-regnskap, forsøpling og plast i naturen. Vi må finne den optimale trade-off mellom natur og forsøpling, og vi trenger en holdningsendring, sa Alle Lene Aase Wilhelmsen.

– Vårt felt er emballasjeoptimering. Det kommer til å bli like viktig for forbrukerne å vite hvor emballasjen kommer fra, som hvor maten kommer fra. I Nederland er det en egen kommisjon som vurderer om emballasjen er god nok for markedet, og vi vil hjelpe til i Norge, sier Hans Wilhelmsen.

Det kommer nye materialer på markedet hver dag, og mange av dem er basert på fiber eller andre nedbrytbare materialer. 

Tydeligere merking
Ifølge det nye selskapet trenger produsentene  råd om hvilke materialer de kan bruke, og forbrukerne trenger veiledning om hvor brukt emballasje skal legges.

– Vi må bli mye tydeligere på merking enn i dag. Det må være helt åpenbart for folk hvor emballasjen skal legges etter bruk, sier de to.

Backpackagers tok forsamlingen med på en «handletur» der de viste emballasjeløsninger  som etter deres mening er vellykkede eller mindre vellykkede, målt etter dagens krav.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red