Anne Lene Aase Wilhelmsen og Hans Wilhelmsen har startet selskapet Backpackagers som skal hjelpe bedrifter å velge optimale emballasjeløsninger.
De to presenterte sitt nye selskap på en temadag i regi av Teknologisk Matforum i Oslo 23. mai. Hvis vi har forstått gründerne riktig, skal de forsøke å hjelpe folk med å lage mer bærekraftig og optimert emballasje.
Emballasjeoptimering
– Det er en konflikt mellom CO2-regnskap, forsøpling og plast i naturen. Vi må finne den optimale trade-off mellom natur og forsøpling, og vi trenger en holdningsendring, sa Alle Lene Aase Wilhelmsen.
– Vårt felt er emballasjeoptimering. Det kommer til å bli like viktig for forbrukerne å vite hvor emballasjen kommer fra, som hvor maten kommer fra. I Nederland er det en egen kommisjon som vurderer om emballasjen er god nok for markedet, og vi vil hjelpe til i Norge, sier Hans Wilhelmsen.
Det kommer nye materialer på markedet hver dag, og mange av dem er basert på fiber eller andre nedbrytbare materialer.
Tydeligere merking
Ifølge det nye selskapet trenger produsentene råd om hvilke materialer de kan bruke, og forbrukerne trenger veiledning om hvor brukt emballasje skal legges.
– Vi må bli mye tydeligere på merking enn i dag. Det må være helt åpenbart for folk hvor emballasjen skal legges etter bruk, sier de to.
Backpackagers tok forsamlingen med på en «handletur» der de viste emballasjeløsninger som etter deres mening er vellykkede eller mindre vellykkede, målt etter dagens krav.