Q-Meierienes kan for første gang etter oppstarten for 20 år siden melde om «all-time-high» markedsandeler på både melk og rømme.
25 prosent av alle melkeglass som drikkes i Norge i dag og en tredel av alle rømmebeger som åpnes kommer fra Q-Meierienes anlegg på Jæren og i Gausdal.
Mål om 25 prosent markedsandel satt for to år siden
For to år siden satte Q-Sjefen Bent Myrdahl mål om å oppnå 25 prosent markedsandel på melk. Dette målet nådde meieriet endelig i oktober.
– For noen høres kanskje ikke 25 prosent så mye ut, men når du ser på konkurransesituasjonen i dette landet så er det intet mindre enn en stor bragd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl som viser til at deres største konkurrent er tjue ganger større.
I forberedelsene til å nå målet har de vært nødt til å effektivisere og omorganisere produksjonen og alle ansatte har tatt utfordringen på strak arm.
– Internt hos oss har vi kalt prosessen for «melkeløftet». Ikke bare skulle vi løfte Q-melk til nye høyder, men vi skulle også kunne stå inne for at vår melk er av ypperste kvalitet. Vi skal selvfølgelig også holde vårt løfte om å lage kvalitetsmelk, sier produktsjef for melk i Q, Pål Rasmussen.
Må ville og våge for å vinne
Selskapet har vært nødt til å rigge produksjonen for høyere volum, samtidig som alle andre detaljer måtte passes nøye på.
– Vi sier ofte at det er tre nøkkelord som er sentrale. Ville, våge og vinne, sier Aasheim som mener at man ikke vinner markedsandeler uten å ville eller å våge å ta sjanser.
Designet på kartongene er endret radikalt for første gang på lang tid. Noe som alltid vil være knyttet til en risiko rundt «gjenkjennelsesøyeblikket» for forbruker. I følge markedsdirektør Kristine Aasheim har alle Q-ansatte villet gjøre en slik stor endring, og de har samtidig våget å engasjere forbrukerne.
Q-Rømme har nå en markedsandel på over 30 prosent, og fjorårets innovasjon Q-Drømmelett øker med hele 18 prosent i handelen. Rømmeproduktet med bare 5 prosent fett har mange fått opp øynene for. Q-Meieriene hører at dette er et hyppig brukt produkt til både taco og laks i hverdagen.
Fokus på forbrukerne
– Før sommeren lot vi helt vanlige forbrukere slippe til på kartongene med sine tips til enklere måter å lage mat på, sier Rasmussen.
Enkle og lette tips til å gjøre ting på en annen måte er ifølge Rasmussen sentralt i Q-Meieriene og han fulgte derfor opp med å la norske grundere få vise frem sine innovasjoner på kartongene.
Han hevder at de ikke bare har skapt engasjement rundt frokostbordet – de har også skapt interesse rundt andres oppfinnelser og deres hardt arbeid.
– Vi har et fantastisk salgsapparat som følger opp butikkene der ute og de har hatt ekstra fokus på melk det siste året. Samtidig ser vi at butikkene og kjøpmenn ser på Q som en aktør som definitivt er kommet for å bli og vi slipper stadig vekk gjennom nåløyet og inn i flere butikker, sier Kristine Aasheim.
– 25 prosentmarkedsandel var for noen en utopi, men vi har vist at en liten aktør som oss kan klare det meste bare man jobber sammen mot samme mål, avslutter Rasmussen.