Nye rekordandeler på melk og rømme for Q-Meieriene

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Q-Meierienes kan for første gang etter oppstarten for 20 år siden melde om «all-time-high» markedsandeler på både melk og rømme.

25 prosent av alle melkeglass som drikkes i Norge i dag og en tredel av alle rømmebeger som åpnes kommer fra Q-Meierienes anlegg på Jæren og i Gausdal.

Mål om 25 prosent markedsandel satt for to år siden
For to år siden satte Q-Sjefen Bent Myrdahl mål om å oppnå 25 prosent markedsandel på melk. Dette målet nådde meieriet endelig i oktober.

– For noen høres kanskje ikke 25 prosent så mye ut, men når du ser på konkurransesituasjonen i dette landet så er det intet mindre enn en stor bragd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl som viser til at deres største konkurrent er tjue ganger større. 

I forberedelsene til å nå målet har de vært nødt til å effektivisere og omorganisere produksjonen og alle ansatte har tatt utfordringen på strak arm.

– Internt hos oss har vi kalt prosessen for «melkeløftet». Ikke bare skulle vi løfte Q-melk til nye høyder, men vi skulle også kunne stå inne for at vår melk er av ypperste kvalitet. Vi skal selvfølgelig også holde vårt løfte om å lage kvalitetsmelk, sier produktsjef for melk i Q, Pål Rasmussen.

Må ville og våge for å vinne
Selskapet har vært nødt til å rigge produksjonen for høyere volum, samtidig som alle andre detaljer måtte passes nøye på.

– Vi sier ofte at det er tre nøkkelord som er sentrale. Ville, våge og vinne, sier Aasheim som mener at man ikke vinner markedsandeler uten å ville eller å våge å ta sjanser.

Designet på kartongene er endret radikalt for første gang på lang tid. Noe som alltid vil være knyttet til en risiko rundt «gjenkjennelsesøyeblikket» for forbruker. I følge markedsdirektør Kristine Aasheim har alle Q-ansatte villet gjøre en slik stor endring, og de har samtidig våget å engasjere forbrukerne. 

Q-Rømme har nå en markedsandel på over 30 prosent, og fjorårets innovasjon Q-Drømmelett øker med hele 18 prosent i handelen. Rømmeproduktet med bare 5 prosent fett har mange fått opp øynene for. Q-Meieriene hører at dette er et hyppig brukt produkt til både taco og laks i hverdagen.

Fokus på forbrukerne
– Før sommeren lot vi helt vanlige forbrukere slippe til på kartongene med sine tips til enklere måter å lage mat på, sier Rasmussen. 

Enkle og lette tips til å gjøre ting på en annen måte er ifølge Rasmussen sentralt i Q-Meieriene og han fulgte derfor opp med å la norske grundere få vise frem sine innovasjoner på kartongene.

Han hevder at de ikke bare har skapt engasjement rundt frokostbordet – de har også skapt interesse rundt andres oppfinnelser og deres hardt arbeid.

– Vi har et fantastisk salgsapparat som følger opp butikkene der ute og de har hatt ekstra fokus på melk det siste året. Samtidig ser vi at butikkene og kjøpmenn ser på Q som en aktør som definitivt er kommet for å bli og vi slipper stadig vekk gjennom nåløyet og inn i flere butikker, sier Kristine Aasheim.

– 25 prosentmarkedsandel var for noen en utopi, men vi har vist at en liten aktør som oss kan klare det meste bare man jobber sammen mot samme mål, avslutter Rasmussen. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red