De nye smarttelefonene fra Apple, iPhone XS, XS Max og XR, har kapasitet til å kjøre NFC-baserte mobilopplevelser uten at brukerne trenger å installere en mobilapp.
Davor Sutija, CEO i Thinfilm, er naturlig nok fornøyd med denne utviklingen. – Vi ser fram til å hjelpe merkevareeiere, handelen og industrien med å skape forbløffende brukeropplevelser gjennom avlesning av NFC-brikker, skriver han i et blogginnlegg på Thinfilms nettside.
NFC blir mer tilgjengelig
På tidligere versjoner av iPhone har forbrukerne måttet åpne en app for å skanne NFC-brikker. På de nye telefonene kan brikkene leses med innebygde funksjoner og vise produsentenes nettsider direkte på skjermen.
Dermed blir NFC-teknologi mer tilgjengelig i alle de store mobilsystemene. Med et enkelt trykk på smarttelefonen kan forbrukere utforske et varemerke, lese produktomtaler, poste til sosiale medier eller bestille en vare direkte.
– På samme måte som Apple strømlinjeformer brukeropplevelsen, vil Thinfilm forenkle metodene for å skape, bruke og analysere NFC-kampanjer verden over, skriver Sutija.
Brukes i mange bransjer og i verdikjeden
Det norske selskapet har utviklet en portefølje med NFC-brikker som kan integreres med skyplattformen CNECT. Systemene brukes i flere markeder, som legemidler over disk, vin og brennevin, skjønnhets- og personlige pleieprodukter og verdikjedeapplikasjoner.