Nye etiketter på ketchup redder 260 tonn plast 

PUBLISERT: 17 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar

|

Idun Tomatketchup og Idun Sennep får nye etiketter som øker resirkuleringsgraden av flaskene til over 70 prosent. Plasten kan bli til snøskuffer eller blomsterpotter.

Et viktig bidrag til å redusere behovet for nye plastråvarer, er at all produsert plast også resirkuleres. Men for at plasten skal kunne resirkuleres, er det viktig at emballasjen er designet for å gjenvinnes. 

Design for gjenvinning
– Forbedringene på Idun-flaskene er et resultat av en tett dialog vi har hatt med Grønt Punkt Norge, forteller Kjersti Hurum Trømborg, som er emballasjesjef i Orkla Foods Norge. 

Hun forteller at de gjennom prosjektet «Design for gjenvinning» sammen fant ut at flaskene ikke ble sortert ut som gjenbrukbar plast, fordi etikettene hadde en annen plasttype enn flaskene. 

– Dette var ny innsikt for oss, og noe vi selvfølgelig ønsket å gjøre noe med. Vi har derfor laget nye etiketter med lik plast som flaskene, og løsningen er allerede på vei ut i butikk. Dette sikrer at 260 tonn plast årlig vil resirkuleres, fortsetter Kjersti.

Din nye snøskuffe?
Plasten fra den ikoniske flasken til Idun Tomatketchup har høy gjenbruksverdi og kan få nytt liv i form av snøskuffer, kontorstoler, støvsugere, kasser, bokser, søppelbøtter og blomsterpotter. 

I løpet av vinteren og våren skal de samme endringene gjøres på Idun dressing-etikettene, noe som vil føre til at ytterligere 60 tonn plast årlig blir gjenvunnet.

– Dette er et eksempel på hvordan små grep kan føre til store forbedringer, forteller Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge. 

– Plastforbruket er stadig økende, og hvis trenden fortsetter vil plastforbruket i 2050 være nær fire ganger så høyt som i 2014 ifølge en rapport fra Norsk Klimastiftelse. Dette bekymrer oss selvsagt. I Orkla har vi en klar ambisjon om å bruke mindre plast.

– Vi leter aktivt etter nye bærekraftige emballasjealternativer, og ser også på muligheten til å bruke fornybar plast, legger hun til. 

Husk å vaske flasken
Husk at for at flasken skal kunne resirkuleres, må flasken være helt tømt for innhold.

Se hvordan du gjør dette. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red