Ny verdikjedeoversikt over vinetikettmarkedet fra AWA

PUBLISERT: 12 oktober 2016
OPPDATERT: 26 januar
|

Mens flasker og bag-in-box er viktige for hvordan vinen smaker og helles i glassene, er det etikettene som i størst grad appellerer til forbrukerne.

Ifølge den nye rapporten fra AWA, Global Wine Label AWAreness Report 2016, forventer man en vekst for vinetiketter på 2 prosent fra 2016 til 2018.  Dette er i tråd med veksten i vinproduksjonen rundt om i verden.

Konkurranse fra øl
Veksten i det globale vinforbruket er imidlertid utfordret av økende popularitet for andre alkoholholdige drikker, som håndbrygget øl og enkelte brennevinmerker. Derfor er vinleverandørene opptatt å styrke den visuelle fremtoningen på etiketter og emballasje.

Europa har den største markedsandelen av den globale vinproduksjonen med 62 prosent. Søramerikanske produsenter i Argentina, Chile og Brasil kommer på andreplass med 10 prosent, mens USA er på tredjeplass med 8 prosent.

Rapporten visere at produsentene fortsatt foretrekker tradisjonelle papiretiketter fremfor plastfilm. Trykksensitive etiketter tar markedsandeler fra tradisjonelle limpåførte etiketter og har nå over 60 prosent markedsandel.  Denne forventes å vokse med 2,8 prosent årlig i perioden 2016-2018.

Oversikt over marked, produsenter og teknologi
Dominansen skyldes de mange trykke- og konverteringsteknologien som muliggjør kortere serier og kompleks forming, samt automatisk etikettpåføring.

Limpåførte etiketter har en markedsandel på 36 prosent og vil også ha en fraksjonert vekst, mens «nykommeren» sleeves/hylseetiketter vil øke sin nåværende lave markedsandel med hele 7,1 prosent årlig.

Den nye rapporten gir dybdeinformasjon om det globale vinmarkedet, om regionale nøkkelprodusenter og om hvilke teknologier som finnes for produktdekorering. Rapporten har også en oversikt over leverandører av etikettmaterialer og – konverteringsbedrifter, samt produsenter og forhandlere av vin.

Femte utgave
Dette er den femte utgaven av AWAs globale vinrapport og gir en fokusert, praktisk og presis oversikt over verdikjeden for vinetiketter, ifølge en pressemelding fra AWA selv. Du får også en oversikt over markeder, trender og muligheter for fremtiden.

Rapporten og mer informasjon finner du på www.awa-bv.com

 

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x