Ny Unilever-fabrikk med toppmoderne pakkelinjer

PUBLISERT: 12 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

To avanserte produksjonslinjer for sjampo og balsam i formede flasker har blitt installert av Gebo Cermex på Unilevers fabrikk for pleieprodukter i Dubai.

Dette er den største fabrikken for personlig pleie i Midt-Østen og Afrika. Unilever ville ha state-of-the-art teknologi som sammen med modulær design sikrer raskere, kortere og høy-responsive produksjonslinjer som kan kutte tiden til markedet.

Åtte formater i høy hastighet og flere skifter daglig
Linjene håndterer åtte formater i en hastighet på 350 produkter i timen med flere skifter på maksimalt 10 minutter daglig. Gebo Cermex måtte ta i bruk all sin kompetanse for å løse oppgavene med robotisert sortering, shrink-wrapping og palletering.

Markedet i Midt-Østen/Afrika er ventet å være det raskest voksende markedet i verden for skjønnhets- og personlig pleieprodukter. En ung befolkning med økt kjøpekraft i flere land i regionen gir vekstmuligheter som globale produsenter av forbrukervarer vil kapre ved hjelp milliardinvesteringer.

Det britisk/tyske forbrukervareselskapet Unilever har også tatt grep ved å lansere logoen «Made in UAE». Dette er en anerkjennelse av de Forente arabiske emirater som en sterk korridor som forbinder øst og vest med et betydelig vekstpotensial og infrastruktur i verdensklasse.

500 millioner enheter
Hvert år produserer Unilever-fabrikken 500 millioner enheter (100.000 tonn flytende produkt) som behandler hud og hår under varemerkene Dove, Fair & Lovely, Lifebuoy, Vaseline, Clear, TRESemme og Sunsilk.

Gebo Cermex har levert 19 maskiner til forskjellige produksjonslinjer på fabrikken som er på 100.000 kvadratmeter. Dette inkluderer pakkemaskiner og shrink-wrap-pakkemaskiner for krukker med hudkrem og ansiktskrem i kartong.

På de to tappelinjene for sjampo og balsam har Unilever stolt på leverandørens robotiseringsekspertise og kapasitet til å kombinere og tilpasse eksisterende løsninger til kundens krav.
Sortering er generelt det kritiske punktet for håndtering av formede flasker i enden av pakkelinjen.

Utfordringen ble ikke mindre av at Unilever ville produsere med en hastighet på 350 produkter i minuttet med åtte forskjellige formater og mange daglige bytter som skulle ta maks 10 minutter.

Måtte sprenge grensene
– Med vår ekspertise kan vi løse de mest krevende oppgaver i mat- og hudpleieindustrien. Men Unilevers forventninger gjorde at vår designavdeling måtte strekke grensene når det gjelder utstyr og teknologi på en måte vi aldri har gjort før, sier Jean-Philippe Beduneau, strategic Key Acoount Director for Unilever i Gebo Cermax.

I sorteringen ble mange av de mekaniske delene fjernet, noe som ga enklere tilgang til hjertet av maskinen. Produksjonen med seks roboter styres av FlowDesigner og Gebo Germex-systemer for sporing og flaskehåndtering.

Dette gjør det mulig med produktposisjonering ved matingen til krympepakkemaskinen, samt raske produktskifter. Alle de åtte formatene benytter samme gripehode, noe som også forenkler produktskifter.

Produktbyttene kan styres direkte fra HMI uten manuelle inngrep. Forenkling har vært mottoet for disse kompliserte produksjonslinjene.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar