Den nye togforbindelsen for godstrafikk er ment å gi Oslo og Norge en rask, pålitelig og klimasmart kobling til Skandinavias største havn.
Linjen kan flytte 2.000 lastebiler fra vei til jernbane, noe som tilsvarer en reduksjon av CO2-utslippene på over 700.000 kilo per år.
– Vi pleier litt «kaxigt» å si at vi er Norges største havn, på grunn av den høye flyten av norske import- og eksportvolumer via Göteborgs Hamn. Nå øker mulighetene ytterligere, sier Claes Sundmark, salgssjef i Göteborgs Hamn AB.
Cargonet
Det er den norske togoperatøren Cargonet som lanserer den nye togforbindelsen som i starten vil gå en gang i uken i hver retning mellom Oslo og Göteborg.
– Vi opplever at etterspørselen etter en miljøvennlig transportløsning har økt de siste årene, sier Erik Røhne, administrerende direktør i Cargonet i en pressemelding.
– Med vårt brede linjenettverk sikrer vi effektiv transport til og fra alle storbyer i Norge, og vi er veldig glade for at vi nå kan tilby dette til våre kunder videre ut til Göteborg.
Det 580 meter lange toget ankommer Göteborgs Hamn fra Oslo på onsdag ettermiddag. Da vil det være lastet med norsk eksportgods for omlasting til fartøy og videre transport ut i verden. Samme kveld lastes toget med importvarer til det norske markedet som ankommer Oslo neste morgen.
To tusen færre lastebiler på E6
I løpet av ett år slipper 2.000 lastebiler å trafikkere den hardt belastede E6 mellom Göteborg og Oslo. Overgangen fra vei til bane innebærer en besparelse på 724.000 kilo CO2. Trafikken startet opp i midten av september.
– Vi har fått kjempebra respons fra markedet, sier Mikael Grankvist, Product Manager i Cargonet.
– Vi merker at mange leter etter pålitelige og klimasmarte løsninger, og det er fullt mulig å øke denne trafikken fremover.
Jernbaneandel i verdensklasse
I dag fraktes cirka 60 prosent av Göteborgs Hamns containervolumer til eller fra havnen via jernbane. Det er en andel som plasserer havnen i den absolutte verdensklasse på jernbanesiden.
Nylig har havnen investert i et nytt dobbeltspor på Hamnbanan og statet opp Arken Kombiterminal.
Disse to prosjektene har gitt mindre lastebiltrafikk i Göteborgområdet. En ny terminal for omlasting av jernbanegods, Sveaterminalen, er under oppstart.
– Etterspørselen etter jernbanetransport fortsetter å vokse, og den økte andelen bidrar til havnens mål om å redusere CO2-utslppene med 70 prosent innen 2030. Det er selvfølgelig for oss å fortsette å satse offensivt på jernbane sammen me våre terminaler og jernbaneoperatører, sier Claes Sundmark.