Ny skipslinje forbinder Norge og Polen via havnen i Göteborg

PUBLISERT: 30 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Bilde Sea-Cargos fartøy Bore Bay i Bergen havn, som er en av flere vestlandske havner som nå får direkteanløp til Göteborg hver uke (foto Sea Cargo AS).

Ved årsskiftet starter en ny skipslinje mellom Göteborg til Vestlandet via havnene i Stavanger, Bergen, Sunndal og Ålesund, samt polske Swinoujscie.

Swinoujscie har i sin tur forbindelse med handelen i Sentral-Europa. Linjen skal trafikkeres ukentlig via Göteborg. Det er det norske rederiet Sea-Cargo, som har hovedkontor på Vestlandet, som står bak den nye linjen.

Mange bein å stå på

– Denne linjen er en unik satsing som har mange ben å stå på når det gjelder volumunderlag, sier Tore Knudsen, Director Shipping Division i Sea-Cargo.

– Vi har et industrielt volum i bunnen som gjør satsingen mulig, og vi har fått overveldende respons fra markedet. Nå ser vi frem til å koble oss opp mot Göteborgs linjenett og komme i gang med trafikken, sier han.

I forbindelse med oppstarten etablerer Sea-Cargo et kontor i Göteborg havn for å komme nærmere virksomheten.
Satser på nærsjøtrafikk

Ny trafikk for Göteborgs Hamn

Trafikken er helt ny for Göteborg havn som kan sette nye knappenåler på det globale linjenettkartet. Sea-Cargo er også et nytt rederi for havnen, som passer bra inn i selskapets satsing på nærtrafikk via sjø.

– Her snakker vi om gods som tidligere i stor utstrekning har blitt transportert på vei og som nå har fått en bærekraftig nærtrafikløsning, sier Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager i Göteborgs Hamn AB.

Logent Ports and Terminals skal håndtere fartøyene i Göteborgs havn.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar