Ny sixpack fra Carlsberg med sammenlimte bokser

PUBLISERT: 5 april 2018
OPPDATERT: 26 januar


Carlsberg lanserer en ny type multipack for ølbokser og andre drikkevarer der små limepunkter er det eneste som holder boksene sammen.

Teknologien er utviklet av NMP Systems som er et heleid datterselskap av den tyske pakkemaskinprodusenten KHS GmbH Group. Konseptet kalles Snap Pack og markedsføres under varemerket Nature MultiPack.

Har vært prøvd på PET-flasker tidligere
Tidligere har teknologien med limpunkter vært brukt på PET-flasker, men dette er første gang den brukes av drikkebokser i metall. Konseptet og maskinen som NMP Systems har bygget for dette formålet ble vist på Drinktec i München i november.

– Utvikling av nye produkter og emballasjer er ikke noe mål i seg selv for Carlsberg. Vi er alltid innrett mot kundenes behov og ønsker, sier Myriam Shingleton, utviklingssjef i Carlsberg-konsernet.

– Med Snap Pack har vi vist at vi er modige nok til å gi oss i kast med nye utfordringer, så lenge det er en fordel for menneskene som kjøper våre produkter. 

Skal brukes på flere typer multipacks
Shingleton legger til at Snap Pack-konseptet passer perfekt i Carlsbergs bærekraftsprogram «Together Towards Zero» som blant annet går ut på å redusere CO2-utslipp og minimere emballasjeavfall.
Konseptet skal brukes på flere av Carlsbergs mulitpacks.

Det gjelder den tradisjonelle sixpacken med 2×3 bokser og firepakninger med 2×2 bokser. Multipakkene utstyres med et pålimt bærehåndtak. Carlsberg kommer også til å benytte Snap Pack på pakker med 1×4 og 1x 3 bokser uten håndtak.

Limet som holder boksene sammen er spesielt utviklet for å holde boksene sammen under transport og lagring. Samtidig er det enkelt å ta boksene fra hverandre med en enkelt vridning.

Krevende å utvikle det rette limet
– Å utviklet et lim som fungerer på boksenes trykte og lakkerte metallflater var en større utfordring enn å utvikle lim til PET-flasker. Det krevdes omfattende tester for å finne et lim klarer stable- og palleteringsprosesser og andre logistikkmessige påkjenninger, sier Norbert Pastoors.

Pastoors er adm. dir. for NMP Systems og dessuten sjef for KHS GmbHs forretningsområde Packaging.

Maskinen som NMP Systems har utviklet for Snap Pack gir Carlsberg en produksjonskapasitet på 45.000 bokser i timen. For at limepunktene skal fungere, må boksene som brukes ha en diameter på 54 millimeter og maksimal høyde på 200 millimeter.

Teknologien kan brukes på bokser for øl og kullsyreholdige drikker og mineralvann. NMP Systems sier at teknologien også kan brukes på applikasjoner utenom drikkevareindustrien, som multipacks til aerosolbokser.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors