Ny Sidel-løsning for varm-fylling av drikke på PET

PUBLISERT: 17 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

BoostPrime er en unik emballeringsløsning fra Sidel som lanseres som et nytt alternativ når det gjelder varmfylling av drikke på PET-flasker.

Uten å kompromisse med kvalitet og forbrukeropplevelse kan BoostPrime utvide mulighetene for markedsføring av produktene og øke omsetningen, skriver Sidel i en pressemelding.

Varmfylling oppptil 88 grader C
Den patenterte løsningen er beregnet for fylling av juice, nektar, mineralvann, isotonics og te (JNSDIT) i PET-flasker opptil 1,2 liter ved en temperatur på 85-88 grader C.

BoostPrime eliminerer behovet for vakuumpaneler og tilsetning av gass, noe som normalt kreves for at flaskene skal tåle den høye temperaturen. Flaskefasongen oppnås ved hjelp av aktiv inversjon i bunnen og tre funksjoner som har liten betydning for layouten på pakkelinjen:

  • Emballasjedesignen krever en spesifikk bunngeometri og – spesifikasjoner
  • Base OverStroke System (BOSS) gjør det mulig med mekanisk forming av bunnen under blåseprosessen.
  • Inverteringsenheten bidrar til bunninversjonen, noe som skjer etter fylling, påsetting av skrukork, tilting og kjøling, men før etikettering.
  • Inverteringen balanserer det negative trykket under nedkjøling av flasken fra 85 grader til romtemperatur.

Flaskene kan formes nærmest fritt
Ved å fjerne de tekniske begrensningene på flaskevakuumet, kan PET-flaskene formes i en hvilken som helst fasong. Det innebærer at flaksene kan tilpasses varemerkets image. En flaskefasong med paneler kan enkelt tilpasses uten å påvirke forbrukernes inntrykk.

Samtidig øker mulighetene for å bruke etikettflaten til markedsføring, da kvaliteten øker på grunn av det indre trykket i flasken under etikettering.

Ifølge Sidel blir også forbruket av PET-råvare redusert med BoostPrime, da vekten på en varmebestandig flaske kan redusere med opptil 30 prosent sammenlignet med vanlige HR-flasker.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors