Ny matemballasje fra finske Jospak vinner Scanstar

PUBLISERT: 7 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

Det finske oppstartsselskapet Jospak OY er en av vinnerne av Scanstar 2018 for sin fiberbaserte skålemballasje for Kunnuksen Lihakauppa Grillipekoni.

Den nye matemballasjen inneholder 85 prosent mindre plast enn det vanlige alternativet. Scanstar er en emballasjekonkurranse i regi av Scandinavian Packaging Association som rullerer i de nordiske landene. I år var det danske Teknologisk Institut Plast og Emballage som stor for arrangementet.

Juryen hadde følgende å si om Jospaks emballasje:

«Designen tar hensyn til visuell kommunikasjon, materialbruk og gjenvinning. Instruksjoner på bunnen av emballasjen viser hvordan den skal gjenvinnes, med enkel separering av film og fiber. Juryen mener fortsatt at åpningsinstruksjoner og – mekanisme kan forbedres, men designen støtter inntrykket av en bærekraftig emballasje».

Pouttu Ltd, en av Finlands største kjøttprodusenter, lanserte Kannuksen Lihakauppa Grillipekoni i mai 2018. Det ferske kjøttproduktet består av lønnesirupsglasert bacon pakket i bølgepapp.

Bedrift i vekst
Jospak OY ble grunnlagt i 2014 for å utvikle og kommersialisere en ny emballasjeløsning for matindustrien. Innovasjon består i en fiberbasert skål med høy barriere som egner seg for diverse matprodukter som i dag pakkes i plast.

– Som et start-up-firma er vi glade for Scanstar-prisen, sier Tarja Heikkilä, adm. Dir. i Jospak. – Vi tror at prisen sammen med vårt sterke engasjement for ta bedriften til neste nivå vil åpne nye dører for Jospak.

Hun forteller at bedriften allerede investerer i ny produksjonskapasitet for å være klar for høyere volumer og internasjonale markeder.

Fiberskål med barrierefilm
Jospak-emballasjen er fiberbasert skål med en separat, flerlags barrierefilm. Skålen blir hermetisk lukket ved hjelp av overfilmen, noe som gjør skålen egnet for modifisert atmosfære. Etter bruk kan den indre filmlinner pirkes vekk, slik at materialene kan sorteres i sine respektive strømmer.

Skålen har stor trykkflate for markedsføring, produktinformasjon og hylleprofilering

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl