Ny maskin som sorterer og komprimerer kontoravfall

PUBLISERT: 22 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Bin-e er en automatisert gjenvinningsstasjon som er utviklet for bruk på kontorer og kan identifisere, sortere og komprimere alt avfall som kastes i den. 

Bin-e er utviklet av to polske programvareleverandører og har gjort stor suksess på kort tid, ifølge Recyclingnet. Gjenvinningsstasjonen er hittil lansert i Polen, England og Tyskland, der et stort selskap har bestilt 130 maskiner.

Multifunksjonell
Bin-e brukes allerede på Dells hovedkontor i Warzawa og hos selskaper som McDonalds og Lidl.
 
Maskinen er multifunksjonell og kan både identifisere, sortere og komprimere avfallet som kastes i den automatisk. Den samler inn data, kartlegger alt som kastes i den og lærer seg å sortere bedre etter hvert som den håndterer forskjellige typer avfall.

Ved hjelp av en app kan man se hva som kastes, følge med på fyllenivået og bestille tømming fra gjenvinnings- eller rengjøringsselskap. 

27 forskjellige fraksjoner
Ifølge produsenten kan maskinen håndtere 27 forskjellige fraksjoner, men er hittil har man fokus på glass, papir, plast og metall, som er det vanligste avfallet på kontorer.

Det er Smart Bins Nordic som selger maskinen i Norden, og adm. Dir Cem Eryigit sier til Recylingnet at man kan velge hvilke fraksjoner maskinen kan håndtere.

– I Sverige har vi valgt de fire vanligste fraksjonene. I Polen har produsenten også utviklet en variant for hjemmebruk, forteller han.

Ser etter distributør i Norge
Sarah Skiba, PR-spesialist i polske BIN-e forteller at selskapet er i gang med å utvide nettverket i Norden, der Smart Bins Nordic er først ut.

– Vi ser nå etter distributører i Norge, Danmark og Finland, forteller hun.

Skiba forteller videre at sorteringsteknologien er basert på AI. – Bin-e identifiserer avfallstypen ved hjelp av AI og bildegjenkjenning. Den vil nok ha problemer med å skille forskjellige typer plast som ser identiske ut, men den kan læres til å skille mellom plasttyper av forskjellig utseende.

Bin-e er designet for kontorer og offentlige innendørsomgivelser. Tømming av innsamlet avfall kan kun gjøres med nøkkel. Rengjøringspersonell og gjenvinningsselskaper med nøkkel kan enkelt tømme det sorterte avfallet uten behov for spesiell opplæring.
 

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1