Ny innovasjonspris skal bekjempe marint plastavfall

PUBLISERT: 18 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar
||

Ellen MacArthur Foundation og Prinsen av Wales’ internasjonale bærekraftsenhet lanserer en Innovasjonspris på 2 millioner USD for å få plast ut av havene.

Innovasjonsprisen er finansiert av Wendy Schmidt, ledende filantropisk partner i New Plast Economy Initiative. Innovatører, designere og entreprenører inviteres til å lage emballasje som holder plast vekk fra havene.

Må endre oss fundamentalt
Etterspørselen etter plastprodukter er forventet å dobles de neste 20 årene, men plastsystemene har brutt sammen. Bare 14 prosent av verdens plast blir gjenvunnet, mens plast verdt 80-120 millioner USD går tapt som avfall.

– Hvis vi skal forandre dette, må vi endre måten vi lager og bruker plast på fundamentalt, sier Ellen MacArthur, grunnlegger av Ellen MacArthur Foundation.

– Vi trenger bedre materialer, smartere produktdesign og sirkulære forretningsmodeller. Derfor lansere vi den nye prisen, sier hun.

Målet er å bevare plast som et verdifullt material
Den nye innovasjonsprisen har som mål å bevare plast som et verdifullt material i økonomien og vekk fra havene. Hans kongelig høyhet Prinsen av Wales har kjempet for havets helse og motstandskraft i mer enn 40 år og skal holde en tale på lanseringen.

På et møte med næringslivsledere, designere og materialeksperter tidligere i år, sa prinsen at det er et presserende behov for å fornye det globale plastsystemet. Han understreket den viktige rolle som innovasjon og design har ved overgang til sirkulær økonomi og for å stoppe flommen av plast i havene.

Den tidligere amerikanske statssekretæren John Kerry har følgende kommentar til New Plastics Economy Innovation Prize: – Fokus på havets helse og et initiativ for å redde havene kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt og kunne ikke ha vært mer kritisk.

Prisen tar for seg to parallelle utfordringer:

1) En million USD gis til søkere som kan tenke nytt om hvordan man får produkter frem til forbrukere uten å generere plastavfall. Utfordringen fokuserer på småformat emballasje som sjampo-poser, wrappers, sugerør og lokk til kaffekopper. Disse produktene blir nesten ikke gjenvunnet i dag.

2) En million USD gis til nye metoder som kan gjøre all plastemballasje gjenvinnbar. 13 prosent av dagens plastemballasje, som chipsposer og mat-wrappers er laget av flerlagsemballasje der flere typer materialer er fusjonert. Metoden bevarer maten bra, men emballasjen er vanskelig å gjenvinne.

Les mer om prisen og meld deg på her: https://newplasticseconomy.org/innovation-prize

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors