Ny emballasjedesign har ikke ført til at salget snus

PUBLISERT: 24 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

Salget av snus  fortsetter å vokse i samme takt som før. Innføring av standardisert emballasje har ikke gitt noen endringer, viser tall fra snusprodusenten Swedish Match.

På Virke KBS-konferansen i Aten i helgen offentliggjorde Swedish Match for første gang salgstall etter at den nye loven om standardiserte forpakninger trådte i kraft.Fasiten er: Ingen endring.

Seks prosents vekst
– Det er ingen endring, så per nå er fasit at det ikke har hatt noen effekt, sa kommunikasjonsdirektør Nils Erlimo i Swedish Match Norge på scenen under konferansen.

Veksten på innenlandsmarkedet var på seks prosent før det grønne skiftet og har vært på seks prosent etter at snusboksene fikk ny design. De seneste årene har snussalget i det norske innlandsmarkedet vokst med rundt 3-4 millioner snusbokser per år. 

I 2016 ble det totalt (samlet for alle leverandørene) solgt 65 millioner bokser snus, mens det i fjor ble solgt 68 millioner bokser. 

Grensehandelen øker
Innlandsmarkedet i Norge utgjør rundt 60 prosent av det totale konsumet, mens taxfree og grensehandel utgjør rundt 20 prosent hver. Det betyr at det totalt konsumeres drøyt 100 millioner bokser snus i Norge – hvert år.

Der norske utsalgssteder og taxfree-butikker ikke har merket noen forskjell etter det grønne skiftet, har det vært en tydelig vekst i grensehandelen. Hittil i år har salget av snus på svenskegrensen gått opp med rundt 10 prosent sammenlignet med fjoråret. 

I flere grensehandelsundersøkelser gjort i våres ble det slått fast at snus er den viktigste grunnen til at folk drar over svenskegrensen for å handle.

Markedsledende varemerker
Swedish Match utvikler, produserer og selger markedsledende varemerker innenfor produktområdene snus, andre tobakksprodukter og fyrstikker/lightere. Produktene selges over hele verden, og selskapet har produksjon i seks land med hovedkontor i Stockholm. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot