Ny emballasjedesign har ikke ført til at salget snus

PUBLISERT: 24 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

Salget av snus  fortsetter å vokse i samme takt som før. Innføring av standardisert emballasje har ikke gitt noen endringer, viser tall fra snusprodusenten Swedish Match.

På Virke KBS-konferansen i Aten i helgen offentliggjorde Swedish Match for første gang salgstall etter at den nye loven om standardiserte forpakninger trådte i kraft.Fasiten er: Ingen endring.

Seks prosents vekst
– Det er ingen endring, så per nå er fasit at det ikke har hatt noen effekt, sa kommunikasjonsdirektør Nils Erlimo i Swedish Match Norge på scenen under konferansen.

Veksten på innenlandsmarkedet var på seks prosent før det grønne skiftet og har vært på seks prosent etter at snusboksene fikk ny design. De seneste årene har snussalget i det norske innlandsmarkedet vokst med rundt 3-4 millioner snusbokser per år. 

I 2016 ble det totalt (samlet for alle leverandørene) solgt 65 millioner bokser snus, mens det i fjor ble solgt 68 millioner bokser. 

Grensehandelen øker
Innlandsmarkedet i Norge utgjør rundt 60 prosent av det totale konsumet, mens taxfree og grensehandel utgjør rundt 20 prosent hver. Det betyr at det totalt konsumeres drøyt 100 millioner bokser snus i Norge – hvert år.

Der norske utsalgssteder og taxfree-butikker ikke har merket noen forskjell etter det grønne skiftet, har det vært en tydelig vekst i grensehandelen. Hittil i år har salget av snus på svenskegrensen gått opp med rundt 10 prosent sammenlignet med fjoråret. 

I flere grensehandelsundersøkelser gjort i våres ble det slått fast at snus er den viktigste grunnen til at folk drar over svenskegrensen for å handle.

Markedsledende varemerker
Swedish Match utvikler, produserer og selger markedsledende varemerker innenfor produktområdene snus, andre tobakksprodukter og fyrstikker/lightere. Produktene selges over hele verden, og selskapet har produksjon i seks land med hovedkontor i Stockholm. 

 

 

Les mer

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Siste nytt

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Tidsgrensene fremskyves i US Plastics Pact

Vi har tidligere snakket om problemene mange store varemerkeeiere har med å levere på løfter om å redusere bruken av plastemballasje, bruke mer resirkulerte materialer og utforme dem riktig. I mange tilfeller har målåret vært 2025, og de fleste når det ikke. Den amerikanske plastpakten "US Plastics Pact" er et eksempel hvor målene nå skyves frem i tid.
dreamstime_m_21631432

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje.
EFI-3-1024x683

Drupa 2024 lokket til seg betydelig færre besøkende enn forventat

Da Drupa åpnet dørene for noen uker siden, var det åtte år siden sist messen ble arrangert. En pandemi kom i mellom. Nå foreligger besøkstallene og de var absolutt en skuffelse for Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance