Ny emballasjedesign har ikke ført til at salget snus

PUBLISERT: 24 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

Salget av snus  fortsetter å vokse i samme takt som før. Innføring av standardisert emballasje har ikke gitt noen endringer, viser tall fra snusprodusenten Swedish Match.

På Virke KBS-konferansen i Aten i helgen offentliggjorde Swedish Match for første gang salgstall etter at den nye loven om standardiserte forpakninger trådte i kraft.Fasiten er: Ingen endring.

Seks prosents vekst
– Det er ingen endring, så per nå er fasit at det ikke har hatt noen effekt, sa kommunikasjonsdirektør Nils Erlimo i Swedish Match Norge på scenen under konferansen.

Veksten på innenlandsmarkedet var på seks prosent før det grønne skiftet og har vært på seks prosent etter at snusboksene fikk ny design. De seneste årene har snussalget i det norske innlandsmarkedet vokst med rundt 3-4 millioner snusbokser per år. 

I 2016 ble det totalt (samlet for alle leverandørene) solgt 65 millioner bokser snus, mens det i fjor ble solgt 68 millioner bokser. 

Grensehandelen øker
Innlandsmarkedet i Norge utgjør rundt 60 prosent av det totale konsumet, mens taxfree og grensehandel utgjør rundt 20 prosent hver. Det betyr at det totalt konsumeres drøyt 100 millioner bokser snus i Norge – hvert år.

Der norske utsalgssteder og taxfree-butikker ikke har merket noen forskjell etter det grønne skiftet, har det vært en tydelig vekst i grensehandelen. Hittil i år har salget av snus på svenskegrensen gått opp med rundt 10 prosent sammenlignet med fjoråret. 

I flere grensehandelsundersøkelser gjort i våres ble det slått fast at snus er den viktigste grunnen til at folk drar over svenskegrensen for å handle.

Markedsledende varemerker
Swedish Match utvikler, produserer og selger markedsledende varemerker innenfor produktområdene snus, andre tobakksprodukter og fyrstikker/lightere. Produktene selges over hele verden, og selskapet har produksjon i seks land med hovedkontor i Stockholm. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red