Grossistenes ønsker om leveranser i wrap-around fremfor plastkasser har resultert i at to nye pakkelinjer fra ITO er designet fra bunnen av hos Nortura på Rudshøgda.
Kampen om butikkundene er knallhard, og små detaljer kan gi store utslag på salgstallene i det siste leddet. Det har også Nortura erfart, der matvaregrossistenes krav og ønsker har gjort det nødvendig å designe pakkelinjene på nytt fra bunnen av.
Det gjelder blant annet for pakking av poser med ulike kjøttbolleprodukter fra to produksjonslinjer, der Nortura nå både tilfredsstiller grossistenes ønske om D-pak som wrap-around pappemballasje og at F-pak-posene er pakket med fronten i ønsket retning inni hver emballasjeeske.
Varen må vises mot forbrukeren
– Automatisering av prosesser er positivt, men disse investeringene har vi i første rekke gjort fordi grossistene ønsket varene levert i wraparound-emballasje fremfor våre tradisjonelle plastbakker, forteller Trond Andersen, prosjektsjef hos Nortura.
– På utsalgsstedet skal emballasjen enten settes rett i hylle, med posefronten ut mot kunden, eller ned i kjøledisk, der den åpnes i topp og kunden betrakter den ovenfra
.
– Når markedsavdelingen vår ønsket at fronten på F-pak skulle vises mot kunden i begge tilfeller, ga det oss noen utfordringer på pakkesiden. Heldigvis kom ITO og Jomet i mål med prosjektet, slik at vi nå oppfyller både interne og eksterne ønsker og kriterier.
To pakkelinjer frem til samme palleteringsrobot
ITO-løsningen består av to identiske pakkelinjer som begge fører frem til samme palleteringsrobot.
Forbrukerpakningene fra to produksjonslinjer, en for frityrstekte produkter og en for teflonstekte, transporteres direkte til pakkemaskinen i hver linje, der sjekkvekt og røntgenkamera avdekker og luker ut pakninger med avvik før de pakkes i wraparound emballasje med 5, 6 eller 12 forpakninger i hver.
Sentralt i hver linje er en Pick&Place robot, som plukker og plasserer hver F-pak til sin lomme i indekstransportøren, som igjen leverer korrekt antall til hver wraparound emballasje.
Roboten er programmert til å plassere forbrukerposene med fronten riktig vei, avhengig av om emballasjen er beregnet på åpning i siden eller i topp. Hver pakkelinje håndterer opptil 50 F-pak og 12 D-pak i minuttet.
– Vi evaluerte også pakkeløsninger fra to andre leverandører, men det viste seg at ITO og Jomet i fellesskap var de eneste som var i stand til å presentere en prototyp på en WA-maskin som kunne håndtere både stående og liggende poser, forteller Trond Andersen.
Fra plastbakker til wraparound
Overgangen fra de tidligere brukte plastbakkene med Gilde-logo til pakking direkte i pappemballasje, har medført store investeringer og endringer for Nortura. Også F-pak med skivet bacon blir nå pakket i tilsvarende linjer og levert i wraparound emballasje.
– Tidligere ble ekspedering av ordrer utført i Norturas egne ekspedisjoner, mens logistikk nå i stor grad gjennomføres fra produksjonssted direkte til grossist. Investeringene for Nortura har vært betydelige for å sikre at arbeidskostnadene holdes så lave som mulig ved overgang fra bakk til kartong, sier Trond Andersen.