Nortura skreddersyr pakkelinjene på Rudshøgda

PUBLISERT: 18 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar

|||||

Grossistenes ønsker om leveranser i wrap-around fremfor plastkasser har resultert i at to nye pakkelinjer fra ITO er designet fra bunnen av hos Nortura på Rudshøgda.

Kampen om butikkundene er knallhard, og små detaljer kan gi store utslag på salgstallene i det siste leddet. Det har også Nortura erfart, der matvaregrossistenes krav og ønsker har gjort det nødvendig å designe pakkelinjene på nytt fra bunnen av.

Det gjelder blant annet for pakking av poser med ulike kjøttbolleprodukter fra to produksjonslinjer, der Nortura nå både tilfredsstiller grossistenes ønske om D-pak som wrap-around pappemballasje og at F-pak-posene er pakket med fronten i ønsket retning inni hver emballasjeeske.

Varen må vises mot forbrukeren
– Automatisering av prosesser er positivt, men disse investeringene har vi i første rekke gjort fordi grossistene ønsket varene levert i wraparound-emballasje fremfor våre tradisjonelle plastbakker, forteller Trond Andersen, prosjektsjef hos Nortura.

– På utsalgsstedet skal emballasjen enten settes rett i hylle, med posefronten ut mot kunden, eller ned i kjøledisk, der den åpnes i topp og kunden betrakter den ovenfra
.
– Når markedsavdelingen vår ønsket at fronten på F-pak skulle vises mot kunden i begge tilfeller, ga det oss noen utfordringer på pakkesiden. Heldigvis kom ITO og Jomet i mål med prosjektet, slik at vi nå oppfyller både interne og eksterne ønsker og kriterier.

To pakkelinjer frem til samme palleteringsrobot
ITO-løsningen består av to identiske pakkelinjer som begge fører frem til samme palleteringsrobot.

Forbrukerpakningene fra to produksjonslinjer, en for frityrstekte produkter og en for teflonstekte, transporteres direkte til pakkemaskinen i hver linje, der sjekkvekt og røntgenkamera avdekker og luker ut pakninger med avvik før de pakkes i wraparound emballasje med 5, 6 eller 12 forpakninger i hver.

Sentralt i hver linje er en Pick&Place robot, som plukker og plasserer hver F-pak til sin lomme i indekstransportøren, som igjen leverer korrekt antall til hver wraparound emballasje.

Roboten er programmert til å plassere forbrukerposene med fronten riktig vei, avhengig av om emballasjen er beregnet på åpning i siden eller i topp. Hver pakkelinje håndterer opptil 50 F-pak og 12 D-pak i minuttet.

– Vi evaluerte også pakkeløsninger fra to andre leverandører, men det viste seg at ITO og Jomet i fellesskap var de eneste som var i stand til å presentere en prototyp på en WA-maskin som kunne håndtere både stående og liggende poser, forteller Trond Andersen.

Fra plastbakker til wraparound
Overgangen fra de tidligere brukte plastbakkene med Gilde-logo til pakking direkte i pappemballasje, har medført store investeringer og endringer for Nortura. Også F-pak med skivet bacon blir nå pakket i tilsvarende linjer og levert i wraparound emballasje.

– Tidligere ble ekspedering av ordrer utført i Norturas egne ekspedisjoner, mens logistikk nå i stor grad gjennomføres fra produksjonssted direkte til grossist. Investeringene for Nortura har vært betydelige for å sikre at arbeidskostnadene holdes så lave som mulig ved overgang fra bakk til kartong, sier Trond Andersen.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x