Nortura levde ikke opp til sine ambisjoner for 2017

PUBLISERT: 15 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Norturas driftsresultat i 3.tertial svekkes med 295 millioner kroner målt mot fjoråret. Konsernsjef Arne Kolberg sier at resultatet ikke er i tråd med ambisjonene.

Resultatet før skatt for året samlet endte på 70 millioner, en nedgang på 391 millioner fra 2016. Overgang til grossiststyrt distribusjon, ubalanse mellom råvare og etterspørsel, samt implementering av ny IT-plattform er hovedårsakene til et svekket resultat.

– Dette resultatet er ikke i tråd med de ambisjonene vi har. Vi står i flere store endringsprosesser som beslaglegger store ressurser, og vi setter nå i gang tiltak raskt for å rette opp kursen, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.

Krevende omstillingsprosesser
Overgangen til grossiststyrt distribusjon og pakking i papp har gitt betydelige driftsmessige utfordringer og resultert i at varene ikke har kommet i posisjon tidsnok og dermed har tapt seg i verdi. Samtidig har ubalanser mellom produksjon og etterspørsel krevd ekstraordinære tiltak med tilhørende marginsvekkelser gjennom året.

Nortura er også inne i en betydelig omstillingsperiode som følge av implementering av ny IT-plattform som har krevd ledelsesfokus fra store deler av organisasjonen.

– Det er viktig for kjøtt- og eggprodusenter at Nortura er sterke. Resultatet i 2017 er for svakt for å oppfylle ambisjonene på vegne av den norske bonden. Jeg har tro på at Nortura med tiltakene som nå iverksettes vil klare å snu utviklingen, sier Trine Hasvang Vaag, styreleder i Nortura.

Forbedringsprogram
Nortura varslet i januar at det skal gjennomføres et forbedringsprogram med konkrete tiltak over tre år for å forbedre konsernets resultat. Tiltakene er knyttet til lønnskostnader, utbetalingspris til produsentene og en mer økonomisk bærekraftig distribusjon og verdikjede.

– Vi må fremover klare oss med færre årsverk i administrative stillinger, og vi må få mer verdiskaping ut av hver lønnskrone. Vi har konkrete planer for hvordan vi skal bedre resultatet, og skal se effekt allerede i 2018, sier Kolberg.

Merkevareandelen øker
Økt salg av pølser og kylling har gitt økte markedsandeler gjennom året.  Nortura sine salgsvolum til dagligvarehandelen økte i 2017 sammenlignet med året før, og for første gang på mange år har det vært økning i merkevareandelene for Nortura.

– At vi endelig har snudd utviklingen og ser økning i vår merkevareandel er et viktig lyspunkt. Vi ser også at merkevarene klatrer på omdømmekåringene, og opplever at de er attraktive hos forbrukerne, sier Kolberg.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red