Nortura endrer datomerkingen på Prior egg

PUBLISERT: 17 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar


Som et bidrag i kampen mot matsvinn, skal Prior egg merkes med «Best før, men ikke dårlig etter» fra og med mandag 18. desember.

– Vi skal gjøre vårt for å redusere matsvinn til et absolutt minimum. Hvis tilleggsinformasjonen «men ikke dårlig etter» kan hindre at fullgode egg kastes, er det ingen ting som gleder oss mer, sier Kommunikasjonssjef i Nortura, Åse Kringlebotn.

– Jula er høysesong for kjøp av egg, og eggene folk kjøper nå kan faktisk vare helt til påske! Heldigvis er det mange som vet at norske egg kan spises etter utgått dato, men vi kan ikke være fornøyde før alle er trygge på dette, sier Kringlebotn.

Norske egg i særstilling
Men hvorfor kan ikke Nortura bare forlenge holdbarheten?

– Mens vi på andre matvarer kan bestemme holdbarhetsdatoen selv, er egget pålagt strenge EU-regler, forteller Kringlebotn.

– Årsaken til den korte holdbarheten er at mange land i EU sliter med salmonella i eggene sine. Dette problemet har vi heldigvis ikke i Norge, og dermed blir den korte holdbarhetsdatoen misvisende her i landet.

Fra «Siste forbruksdag» til «Best før»
De to vanligste måtene å merke utgått dato på gjør det mulig å skille på produkter som kun kan risikere å få dårligere kvalitet, fra de som kan medføre en helserisiko å spise etter utgått dato.

– I Nortura har vi lenge jobbet med hvordan merking og emballasje kan bidra til å redusere matsvinn. På alle våre Gilde og Prior-produkter som det er helsemessig forsvarlig å bytte merking til «Best før», har vi gjort det, forteller Kringlebotn.

Vil gå lenger enn bransjeavtalen
29. september i år signerte Nortura den såkalte «tilslutningserklæringen for matsvinn» og har dermed forpliktet seg til å halvere matsvinnet i sin virksomhet innen 2030.

Nortura slo fast at de vil gå enda lenger.

– Matsvinn er et samfunnsproblem vi alle må ta på største alvor. For oss i Nortura innebærer det å gå igjennom alle ledd i vår verdikjede, men også å legge til rette for å minimere matsvinnet hjemme hos forbruker – der godt over halvparten av svinnet faktisk skjer, sier Kringlebotn.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red