Represententanter fra det norske selskapet Kezzler forklarte hvordan man serialiserer 6 milliarder produkter på AIPIA-kongressen i Amsterdam.
Kezzler er en global leder på serialiseringsteknologi og tilbyr løsninger for merkevarebeskyttelse, verdikjedesynlighet og kontakt med forbrukere. Nå er det i gang med ett av de største serialiseringsprosjektene i verden.
Løste problem med forfalsket Viagra
Produktsjef Per Christian Myklebost og Marketing Key Account Henrikke Sylte viste blant annet til tre eksempler som hver for seg hadde sine utfordringer når det gjelder fysiske, organisatoriske og tekniske aspekter i prosjektet.
Kezzler har blant annet jobbet med legemiddelkooperativet Pfizer, og på kongressen fortalte teamet om hvordan salget av Viagra fikk store utfordringer med forfalskninger i Asia. 40 prosent av Viagraen som ble solgt i Hong Kong var forfalsket.
Kezzler-teamet tok da i bruk en løsning som lagde synlig og usynlige koder på emballasjen, slik at forbrukere og Pfizer kunne verifisere produktenes autentisitet. I løpet av ett år etter implementering var problemet med forfalskninger løst, og salget økte.
Utviklet for å løse reelle verdensproblemer
Pfizer har senere tatt i bruk den samme løsningen på andre milliard-merkevarer som Lipitor og Norvasc i Hong Kong. Kezzler støtter også Pfizer i fem andre land. Administrerende direktør Christine C. Akselsen var også til stede på eventet i Amsterdam.
– AIPIA-kongressen er en glimrende mulighet for oss å vise fram Kezzlers serialiseringsteknologi og vårt arbeid med å bygge en verden der autentiske, transparente og tilkoblede produkter har sin egen unike, sikre og sporbare identitet, sa hun.
– Kezzlers serialiseringsteknologi ble utviklet for å løse reelle verdensproblemer. I dag kan Kezzler bruke teknologien i legemidler, jordbruk, industri, forbrukervarer og næringsmiddelsektoren verden over for å utfordre forfalskede varer og ikke-autorisert distribusjon.
– På den måten innfrir vi myndighetenes krav og bygger tillit hos forbrukeren, sa Akselsen.