Norske aktører frykter at plastdebatten sporer av

PUBLISERT: 12 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

|||Sylvia Lofthus, COOP Norge

Plastforsøpling har ført til et enormt engasjement det siste året. Nå frykter Grønt Punkt Norge, Matvett og Bama at debatten er i ferd med å gå i feil retning.

– Det er ikke tvil om at vi må gjøre noe med dagens situasjon. Plast hører ikke hjemme i naturen, og vi kan kutte ut en rekke engangsartikler og sannsynligvis endre noe av emballasjen, sier Jaana Røine, direktør i Grønt Punkt Norge.

– Men vi kan ikke ha en diskusjon som bare dreier seg om vi kan leve med eller uten plast.

Konsekvensen ved å fjerne plast kan på enkelte områder ha langt større negativ påvirkning på miljøet.
Hun etterlyser en bredere debatt om hva som er unødvendig plast og hvordan bruk av gjenvunnet plast kan bli attraktivt for norske bedrifter.

Grønt Punkt Norge arrangere debatt på M/S Nidelv på Arendalsuka 15. august kl 10:30. 

Mange matvarer trenger plast
Hun får støtte av Matvett, som er matbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn.

– Mange forbrukere irriterer seg bare over plastemballasje. De aner ofte ikke hvorfor den er der, eller at den som regel har en viktig funksjon, sier kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett.

Hun mener det er flere områder hvor plast er helt unødvendig, men at det er andre områder man må se på først.

– Det er en grunn til at en rekke matvarer har plast rundt seg. Den beskytter maten under transport, hindrer uttørking, lys- og oksygenpåvirkning og øker holdbarheten. Dermed fører den til mindre matsvinn som er mye mer miljøskadelig enn plastemballasje, sier Schrøder.

Finnes det ikke annen emballasje som kan erstatte plasten?

– For mange produkter finnes det ikke noe alternativ som beskytter maten på samme måte. Det forskes imidlertid mye på dette temaet, men det er viktig at vi skynder oss langsomt og ikke lar forbrukerne presse gjennom dårlige valg som ikke er bedre for miljøet, sier Schrøder.

Ser på alternativer til plast
Kantar TNS har på oppdrag fra Grønt Punkt Norge undersøkt hvor dypt plastengasjementet er i befolkningen. Miljøsjef Sylvia Lofthus i Bama synes det er interessante at så mange som 80 prosent av de spurte i undersøkelsen ønsker å kjøpe frukt og grønt uten plastemballasje. 

Samtidig er det bare 32 prosent vil risikere at varene har vært ubeskyttet og bare ni prosent vil godta mindre friske varer i butikken.

– Dette viser at de færreste tenker over hvilken funksjon emballasjen faktisk har, sier Sylvia Lofthus.
Gulrøtter, agurker, bananer, salat, druer, blomkål og brokkoli – listen over matvarer som har det bedre i plastemballasje er lang.

Må oppbevares i plastemballasje
– Mye frukt og grønt har opptil 96 prosent vann i seg, og det er helt avgjørende at den oppbevares i plast. I tillegg fraktes mange av varene fra andre siden av verden, noe som stiller krav til hvordan de pakkes for å bevare holdbarheten og hindre matsvinn i transport, sier hun.

Likevel jobber Bama kontinuerlig for å se om de kan velge annen emballasje enn plast.

– Vi er opptatt av at vi skal bruke så lite plast som mulig, men så mye som nødvendig, sier Lofthus. 

De har for eksempel kuttet ut plast på jordbær, som i år kommer i fiberbasert emballasje i stedet.
Bama begynte for tre år siden å gjennomgå all emballasjen de bruker. Både fordi bransjen er opptatt av dette, men også som en konsekvens av forbrukernes krav.

– Målet vårt er å fjerne unødvendig plast og unngå dobbeltemballering. Med tanke på forsøpling skal vi fjerne plast på en del to-go-varer, sier hun.

Kortreist mat
For Anne Marie Schrøder i Matvett er det viktig å få fram at det er forskjell på mat i et kortreist perspektiv og med dagens handlevaner.

– Skal vi kutte ut plast i dag må vi spise maten kort tid etter at den er kjøpt og vi må godta at en rekke matvarer vi ikke dyrker i Norge rett og slett ikke er tilgjengelig i butikken.

 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot