Norsk innovasjon reduserte matsvinn med 40 prosent

PUBLISERT: 29 november 2017
OPPDATERT: 26 januar


Den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-it har bidratt til en kraftig reduksjon i matsvinnet hos REMA 1000 – opptill 40 prosent på enkelte produkter.

Tallene ble presentert for klima- og miljøminister Vidar Helgesen på et bedriftsbesøk hos Keep-it denne uken.

Bransjeavtale inngått i juni
I juni i år inngikk ministeren på vegne av fem departementer en bransjeavtale med matvarebransjens interesseorganisasjoner med målsetting om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.

Keep-it holdbarhetsindikator er en norskutviklet innovasjon som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet, og er svært enkel å forstå for sluttbruker. Temperatur er helt avgjørende for holdbarheten til ferskvarer, og indikatoren fjerner all usikkerhet på om temperaturen har vært optimal fra produksjon og hjem til kjøleskapet.

REMA 1000 er den eneste kjeden i Norge som i dag bruker holdbarhetsindikatoren på sine ferskvarer, og nye butikkdatatall viser at svinnet ble redusert med 25 prosent på Stange kyllingprodukter og hele 40 prosent på sortimentet fra FiskCentralen etter at indikatoren ble tatt i bruk på disse produktene.

Hele verdikjeden må bidra
– Tallene fra REMA 1000 er et bevis på at indikatoren vår reduserer matsvinn og at bruk av ny teknologi kan bidra til å nå målet om en halvering av matsvinnet innen 2030, sier Kristen A. Hovland, Administrerende direktør i Keep-it Technologies.

– Om vi skal klare dette er det viktig at hele verdikjeden bidrar, fra produsentene, dagligvarekjedene og ikke minst forbrukerne. Forbrukerne er blitt mer bevisste på temaet og hvilke tiltak de selv kan gjøre for å redusere eget matsvinn i husholdningene.

– Vi tror at den største effekten kommer når vi ved hjelp av ny teknologi kan få bort den usikkerheten forbruker har om hvorvidt datostempelet viser den egentlige holdbarheten.

Gir kundene trygghet
Usikkerheten rundt datostempling er den største årsaken til at vi kaster mat hjemme. I en undersøkelse gjennomført av TNS sier 90 prosent av forbrukerne at de opplever dagens datostempling som ikke eksakt, men paradokset er at forbrukerne i stor grad allikevel ukritisk kaster mat når stemplingsdatoen er nådd.

– I REMA 1000 er vi opptatt av å gjøre hverdagen til kundene våre enklere. Med Keep-it på utvalgte ferskvarer gjør vi det enklere for våre kunder å planlegge og redusere mengden mat som kastes, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.

– Siden 2012 har vi benyttet Keep-it på over 30 millioner ferskvarer og vi ser at det er noe våre kunder setter pris på og at det reduserer matsvinn i vår egen verdikjede. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot