Den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-it har bidratt til en kraftig reduksjon i matsvinnet hos REMA 1000 – opptill 40 prosent på enkelte produkter.
Tallene ble presentert for klima- og miljøminister Vidar Helgesen på et bedriftsbesøk hos Keep-it denne uken.
Bransjeavtale inngått i juni
I juni i år inngikk ministeren på vegne av fem departementer en bransjeavtale med matvarebransjens interesseorganisasjoner med målsetting om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.
Keep-it holdbarhetsindikator er en norskutviklet innovasjon som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet, og er svært enkel å forstå for sluttbruker. Temperatur er helt avgjørende for holdbarheten til ferskvarer, og indikatoren fjerner all usikkerhet på om temperaturen har vært optimal fra produksjon og hjem til kjøleskapet.
REMA 1000 er den eneste kjeden i Norge som i dag bruker holdbarhetsindikatoren på sine ferskvarer, og nye butikkdatatall viser at svinnet ble redusert med 25 prosent på Stange kyllingprodukter og hele 40 prosent på sortimentet fra FiskCentralen etter at indikatoren ble tatt i bruk på disse produktene.
Hele verdikjeden må bidra
– Tallene fra REMA 1000 er et bevis på at indikatoren vår reduserer matsvinn og at bruk av ny teknologi kan bidra til å nå målet om en halvering av matsvinnet innen 2030, sier Kristen A. Hovland, Administrerende direktør i Keep-it Technologies.
– Om vi skal klare dette er det viktig at hele verdikjeden bidrar, fra produsentene, dagligvarekjedene og ikke minst forbrukerne. Forbrukerne er blitt mer bevisste på temaet og hvilke tiltak de selv kan gjøre for å redusere eget matsvinn i husholdningene.
– Vi tror at den største effekten kommer når vi ved hjelp av ny teknologi kan få bort den usikkerheten forbruker har om hvorvidt datostempelet viser den egentlige holdbarheten.
Gir kundene trygghet
Usikkerheten rundt datostempling er den største årsaken til at vi kaster mat hjemme. I en undersøkelse gjennomført av TNS sier 90 prosent av forbrukerne at de opplever dagens datostempling som ikke eksakt, men paradokset er at forbrukerne i stor grad allikevel ukritisk kaster mat når stemplingsdatoen er nådd.
– I REMA 1000 er vi opptatt av å gjøre hverdagen til kundene våre enklere. Med Keep-it på utvalgte ferskvarer gjør vi det enklere for våre kunder å planlegge og redusere mengden mat som kastes, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.
– Siden 2012 har vi benyttet Keep-it på over 30 millioner ferskvarer og vi ser at det er noe våre kunder setter pris på og at det reduserer matsvinn i vår egen verdikjede.