Norges matsvinn vises frem for første gang ved Oslo S

PUBLISERT: 3 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


Mandag avsløres hvilken type forbruker som kaster mest mat, i forbindelse med avdukingen av en oppsiktsvekkende installasjon på Oslo S.

Det kastes minimum 355 000 tonn fullt spiselig mat i Norge hvert år. Over halvparten av dette matsvinnet kommer fra forbrukerne. 

Matsvinn er et større miljøproblem enn plast i Norge, når denne blir sortert riktig. Nå skal fem tonn matsvinn vises frem på Oslo S – som er mengden spiselig mat vi kaster hvert tiende minutt i Norge.

– Vi ønsker å sette en liten støkk i folk og samtidig vise hvor enkelt det er å gjøre en forskjell for miljøet og egen lommebok, ved å kaste mindre mat, sier Anne Marie Schrøder i Matvett, som er matbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn. 

Oppfordrer Norge til å ta et matsvinnløfte
Matvett står, sammen med matvareprodusenten Findus, bak dette initiativet for å bekjempe matsvinn. Findus har også tilsluttet seg målene i Bransjeavtalen om redusert matsvinn, om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030. 

– Vi har valgt matsvinn som et av våre fokusområder innen bærekraft, da det kastes vesentlig mindre fryst mat, sammenlignet med andre matvarer, sier bærekraftsansvarlig Maria Svantemark i Findus Norge. 

– Vi vil være en del av løsningen. Men over halvparten av matsvinnet stammer fra forbrukere. Derfor oppfordrer vi nå alle nordmenn om å også avlegge sitt matsvinnløfte. 

Matsvinnløftet kan avgis på Oslo S mandag og tirsdag, samt på findusmatsvinnløfte.no. De som avlegger løftet oppmuntres til å ta i bruk små grep i hverdagen som utgjør en forskjell. 

De med god råd kaster mest
En ny undersøkelse gjort av Matvett og Østfoldforskning viser blant annet at de med høyere inntekt kaster mest. Undersøkelsen, som inneholder flere interessante funn, vil bli gjort tilgjengelig på Oslo S  mandag 8. oktober kl. 0800. 

På Oslo S vil du også kunne treffe Anne Marie Schrøder fra Matvett, Maria Svantemark fra Findus, samt en representant for Brødrene Fredberg (bønder som leverer til Findus). Klima- og miljøminister Ola Elvestuen samt Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, er også invitert. 

Arrangementet innleder en uke med sterkt fokus på mat og bærekraft. 10. og 11. oktober arrangeres «Foodscape – med bærekraft på menyen» på Norges Varemesse, en ny møteplass for sunnere og mer miljøvennlig norsk mat.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x