Konkurranseutvalget mener disse emballasjene er for like

PUBLISERT: 8 juni 2020
OPPDATERT: 26 januar

Næringslivets Konkurranseutvalg mener at disse emballasjene er så like at de kan forveksles.|Næringslivets konkurransetilsyn mener at disse emballasjene ble for like.|

Nortura fikk medhold fra Næringslivets Konkurranseutvalg i at Nordfjord Kjøtt har etterlignet deres design og at produktene kan forveksles.

Næringslivets Konkurranseutvalg har kommet frem til at Nordfjord Kjøtt har etterlignet Norturas emballasje i strid med markedsloven for karbonader og svenske kjøttboller, men ikke kjøttkaker, skriver DN.
Nortura, som produserer merkevarene Prior og Gilde, mente at enkeltelementene i Nordfjords emballasjedesign; form, størrelse, grunnfarger, fonttype og -størrelse, tekstplassering og plassering av fotografier etterlater et påfallende lik helhetsinntrykk.

Nordfjord Kjøtt er ikke enige med Nortura

Norturas design var først på markedet og er markedsleder, og de mente dermed at det forelå en illojal utnyttelse der Nordfjord Kjøtt ikke har utnyttet variasjonsmulighetene. De mener at det foreligger en forvekslingsfare, siden produktene konkurrerer på et marked der det tas raske beslutninger.

Nordfjord Kjøtt var imidlertid ikke enige i at deres emballasje etterligner Norturas produkter og det ikke foreligger rettsstridige likhetstrekk.

«Norturas emballasje er ikke spesielt original, med standardiserte bilder av produktene og fargebruk som går igjen hos nærmest samtlige produsenter. Nordfjords emballasjer er ikke etterligninger, og det foreligger ingen urimelig utnyttelse. Det er begrensede variasjonsmuligheter på etiketter og emballasje, det foreligger ikke fare for forveksling», svarte Nordfjord Kjøtt.

Nordfjord Kjøtt er en av landets største produsenter av kjøttvarer som selges utelukkende gjennom Rema 1000.

Kjøttkaker ble «frikjent»
Disse emballasjen kan ikke forveksles, mener Næringslivets Konkurranseutvalg.

Næringslivets Konkurranseutvalg mener at markedsandelen og omsetningen til Gilde er så høy at Nortura har høy beskyttelsesverdi og interesse knyttet til emballasjedesignen, selv om den ikke er spesielt original.
Utvalget peker på at posene med kjøttboller og karbonader har like eller lignende elementer plassert på samme sted og på samme måte. Farger, tekst, tekstutforming og kombinasjonen av de enkelte elementene blir etter utvalgets oppfatning for likt i dette tilfellet.

– Nordfjords posedesign for karbonader og kjøttboller kan forveksles med Gildes emballasjer, fastslo et samlet utvalg. De mente også at Nordfjord har et ansvar for å sørge for at emballasjedesignen skiller seg tydeligere fra markedslederen.

Når det gjelder emballasjen for kjøttkaker, mener imidlertid flertallet at det ikke foreligger forvekslingsfare.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa