Nofima fikk 120 millioner til forskning på nye prosjekter

PUBLISERT: 7 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Rett før jul fikk Nofima på Ås støtte til fem nye prosjekter for 120 millioner kroner av Forskningsrådet, FJA og EU Horisont 2020-programmet.

Nofima runder i år 10 år og har en omsetning på rundt 600 millioner kroner og 170 ansatte i Ås.

– Vi har fått ytterligere bekreftet at vi er både et nasjonalt og et internasjonalt anerkjent forskningsinstitutt. Når vi nå skal lede et EU-prosjekt til over 40 millioner kroner, forteller det at vi har gjort mye riktig de siste årene, sier administrerende direktør Øyvind Fylling.Jensen.

– Forskerne er ettertraktede både av matnæringene og oppdragsgivere i offentlig sektor.

Emballering
Nofima-forskerne Solveig Langsrud og Anlaug Ådland Hansen er blant de 170 ansatte på Nofima i Ås. De forsker blant annet på emballering av maten, og hvordan produksjonsprosessen kan sørge for at maten vi spiser er trygg og bakteriefri, samtidig som den smaker godt.

Ådland Hansen har en doktorgrad i emballering, og forsker på trygg og holdbar mat.

– Jeg jobber mest med sjømat, og hvordan man kan holde ferskheten lengst mulig. Det vi gjør er å bidra til å redusere matsvinn, samtidig som det er viktig at ingen blir syke av maten, sier hun til Østlandets Blad.

Nofima er 10 år i 2018
Nofima ble opprettet som en fusjon mellom Matforsk, Akvaforsk, Fiskeriforskning og Norconserv, og i år har selskapet tiårsjubileum etter sammenslåingen.

Øyvind Fylling-Jensen, har vært administrerende direktør i det sammenslåtte firmaet i ni år, og var tidligere administrerende direktør i Matforsk.

De første årene var tøffe økonomiske, men siden 2013 har Nofima hatt en solid økonomisk drift. Omsetningen er på nesten 600 millioner kroner og instituttet har 365 ansatte på fem kontorsteder i Norge.

Må kjenne næringens behov
– Vi har satt av et betydelig beløp som årlig brukes til hospitering i næringslivet. Det er viktig at vi er tett på fiskeriene, havbruksnæringen og landbasert matproduksjon. Vi må kjenne til næringens behov og tanker for innovasjon og utvikling, sier Fylling-Jensen.

– Derfor har vi en egen innovasjonsstrategi, som skal sikre oss at vi alltid er i front og alltid er oppdatert på det siste innenfor vårt fagområde. Vi skal alltid vite mest om mat.

Nofima ble i fjor rangert som Norges 11. mest innovative bedrift av magasinet Innomag. En del av denne anerkjennelsen kommer fra forskningen på restråstoff.  Flere av de store prosjektene går på utnyttelse av råstoff som før ble benevnt som avfall.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex