Nofima arrangerer kurs i pakking av kjøtt i februar

PUBLISERT: 30 november 2016
OPPDATERT: 26 januar

14. og 15. februar 2017 skal forskere ved Nofima forsøke å gi svar på hvordan vi best kan møte utfordringene og finne gode pakkeløsninger for fremtiden.

Kurset arrangeres av Nofima og Emballasjeforeningen i fellesskap, og målgruppen er først og fremst kjøttbransjen (rødt og hvitt kjøtt) og leverandører av emballasje og pakkemaskiner. Ansatte i dagligvarehandelen som driver med kvalitetsarbeid på kjøtt vil også ha nytte av kurset.

Tar tak i bransjens utfordringer
Fargen og utseende på produkter, lagringsevne og bakterievekst, temperaturen i kjølekjeden, lys og forhold i butikken, samt hensynet til forbrukernes ønsker er eksempler på aktuelle utfordringer.

Matsvinn er en betydelig utfordring også for kjøtt, og fortsatt blir mye kjøtt og pålegg kastet på grunn av at det lukter ille eller er misfarget.

Kurset er praktisk rettet med foredrag, diskusjoner og visning av pakkeutstyr. Eksempler på pakking av storfekjøtt, kjøttdeig, svinekjøtt, kyllingkjøtt, kokt pålegg, spekeskinke og spekepølse vil bli omtalt.

Program og påmelding finner du her.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex