Netthandelen med utlandet øker, viser SSB-beregninger

PUBLISERT: 14 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


Foreløpige beregninger viser at norske husholdninger kjøpte varer og tjenester på internett fra utlandet for 40 milliarder kroner i 2017, ifølge SSB.

Det er mer enn en dobling på fem år, ifølge Statistisk Sentralbyrå som skriver om saken på sine nettsider.

40 milliarder kroner
I 2012 brukte norske husholdninger i overkant av 15 milliarder kroner til kjøp av varer og tjenester på nett. Nå har netthandelen økt til 40 milliarder. Kjøp av varer og tjenester når man er på reise i utlandet er ikke tatt med.

Kjøp av nettjenester fra utlandet utgjorde nærmere 18 milliarder kroner i 2017. Dette er nesten 10 milliarder mer enn i 2012. SSB anslår at husholdningene står for en direkte import av varer for 22 milliarder kroner (2017).

Norske husholdningers konsum av varer og tjenester utgjør en betydelig andel av bruttonasjonalproduktet. I 2017 er andelen beregnet til om lag 42 prosent og utgjorde nesten 1 400 milliarder kroner.

Den totale omsetningen i norske detaljhandelsnæring var i 2016 på 478 milliarder kroner. Omsetningen i postordre- og netthandelsnæringen utgjorde 19 milliarder eller 4 prosent. Andelen har økt de siste ti årene og utgjorde kun 2 prosent i 2007.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red