Nestlé satser på resirkulert plast og innovasjon i plastemballasje

PUBLISERT: 17 januar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.
||Andrew Morlet, CEO i Ellen MacArthur Foundation.

Nestlé skaper et marked for resirkulert plast som er godkjent for matemballasje og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innenfor emballasjeområdet.

Nestlé melder at selskapet vil investere opp mot 2 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 18,4 milliarder kroner, for å lede vei i skiftet fra jomfruelig til resirkulert plast i matemballasje, samt øke tempoet på utviklingen av bærekraftige emballasjeløsninger.

Bygger videre på forpliktelse

Ved å bygge videre på selskapets forpliktelse fra 2018 om å benytte 100 prosent resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025, vil Nestlé redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel i samme periode.

Samtidig skal selskapet jobbe i partnerskap for å fremme den sirkulære økonomien og jobbe for å rense hav, innsjøer og elver for plastavfall.
Matkvalitet og –trygghet er avgjørende, og emballasje spiller en viktig rolle i å sikre dette. De fleste former for plast er vanskelige å resirkulere til matemballasje, hvilket begrenser tilbudet av resirkulert plast godkjent til matemballasje.

For å skape et marked, forplikter Nestlé seg derfor til å kjøpe inntil to millioner tonn resirkulert plast godkjent til matemballasje.
Samtidig øremerker selskapet mer enn 13,8 milliarder kroner til å betale ekstra for disse materialene frem mot 2025. Nestlé vil søke å effektivisere driften av selskapet for at initiativet ikke skal påvirke lønnsomheten.

Nestlé gjør tiltak for å oppnå målene om en avfallsfri fremtid.
Satsing på emballasjeinnovasjon

Innovasjon innen emballasje, inkludert nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger er en annen utfordring på veien mot en avfallsfri fremtid. I tillegg til selskapets betydelige egne forskning ved Nestlé Institute of Packaging Sciences, vil Nestlé opprette et venture-fond på 2,3 milliarder kroner for å investere i oppstartsselskaper innen feltet.

Disse to initiativene kommer i tillegg til Nestlés allerede omfattende forskning, innkjøp og produksjon for å gjøre emballasjen resirkulerbar og gjenbrukbar og bidra til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050.
Som en del av selskapets forpliktelse innen emballasje og for å sørge for transparens, vil Nestlé fortsette å lansere nye initiativer og informere om fremgangen.
Vil slutte sirkelen

– Ingen plast skal deponeres eller ende som søppel, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

– Å gjøre resirkulert plast trygg for mat er en enorm utfordring som bransjen står overfor. Det er derfor vi, i tillegg til å redusere plastbruken og samle inn avfall, vil slutte sirkelen og bidra til å gjøre plast evig resirkulerbart.

– Vi tar ambisiøse skritt mot å skape et større marked for resirkulert plast godkjent i matemballasje og fremme innovasjon innen emballasjeindustrien. Vi ønsker andre velkommen med på reisen.

Andrew Morlet, CEO i Ellen MacArthur Foundation, sier at dersom de varslede tiltakene til Nestlé realiseres, vil de gi et betydelig bidrag til å oppfylle visjonen om å skape en økonomi der plast aldri ender som avfall..
Et betydelig bidrag

– Det gleder oss at Nestlé øremerker to millioner sveitserfranc for å skape en sirkulær økonomi for plast, samt redusere egen bruk av jomfruelig plast, sier Andrew Morlet, sjef i Ellen MacArthur Foundation.

– Ved å eliminere plasten vi ikke behøver, utvikle nye gjenbruksmodeller og materialer og sirkulere plasten vi trenger – også til matemballasje – kan vi skape en økonomi der plast aldri ender som avfall.

– Å innfri forpliktelsene Nestlé kommer med i dag, vil være et betydelig bidrag mot å realisere denne visjonen.

Les mer

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683