Nestlé skaper et marked for resirkulert plast som er godkjent for matemballasje og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innenfor emballasjeområdet.
Nestlé melder at selskapet vil investere opp mot 2 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 18,4 milliarder kroner, for å lede vei i skiftet fra jomfruelig til resirkulert plast i matemballasje, samt øke tempoet på utviklingen av bærekraftige emballasjeløsninger.
Bygger videre på forpliktelse
Ved å bygge videre på selskapets forpliktelse fra 2018 om å benytte 100 prosent resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025, vil Nestlé redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel i samme periode.
Samtidig skal selskapet jobbe i partnerskap for å fremme den sirkulære økonomien og jobbe for å rense hav, innsjøer og elver for plastavfall.
Matkvalitet og –trygghet er avgjørende, og emballasje spiller en viktig rolle i å sikre dette. De fleste former for plast er vanskelige å resirkulere til matemballasje, hvilket begrenser tilbudet av resirkulert plast godkjent til matemballasje.
For å skape et marked, forplikter Nestlé seg derfor til å kjøpe inntil to millioner tonn resirkulert plast godkjent til matemballasje.
Samtidig øremerker selskapet mer enn 13,8 milliarder kroner til å betale ekstra for disse materialene frem mot 2025. Nestlé vil søke å effektivisere driften av selskapet for at initiativet ikke skal påvirke lønnsomheten.
Satsing på emballasjeinnovasjon
Innovasjon innen emballasje, inkludert nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger er en annen utfordring på veien mot en avfallsfri fremtid. I tillegg til selskapets betydelige egne forskning ved Nestlé Institute of Packaging Sciences, vil Nestlé opprette et venture-fond på 2,3 milliarder kroner for å investere i oppstartsselskaper innen feltet.
Disse to initiativene kommer i tillegg til Nestlés allerede omfattende forskning, innkjøp og produksjon for å gjøre emballasjen resirkulerbar og gjenbrukbar og bidra til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050.
Som en del av selskapets forpliktelse innen emballasje og for å sørge for transparens, vil Nestlé fortsette å lansere nye initiativer og informere om fremgangen.
Vil slutte sirkelen
– Ingen plast skal deponeres eller ende som søppel, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.
– Å gjøre resirkulert plast trygg for mat er en enorm utfordring som bransjen står overfor. Det er derfor vi, i tillegg til å redusere plastbruken og samle inn avfall, vil slutte sirkelen og bidra til å gjøre plast evig resirkulerbart.
– Vi tar ambisiøse skritt mot å skape et større marked for resirkulert plast godkjent i matemballasje og fremme innovasjon innen emballasjeindustrien. Vi ønsker andre velkommen med på reisen.
Et betydelig bidrag
– Det gleder oss at Nestlé øremerker to millioner sveitserfranc for å skape en sirkulær økonomi for plast, samt redusere egen bruk av jomfruelig plast, sier Andrew Morlet, sjef i Ellen MacArthur Foundation.
– Ved å eliminere plasten vi ikke behøver, utvikle nye gjenbruksmodeller og materialer og sirkulere plasten vi trenger – også til matemballasje – kan vi skape en økonomi der plast aldri ender som avfall.
– Å innfri forpliktelsene Nestlé kommer med i dag, vil være et betydelig bidrag mot å realisere denne visjonen.