Nestlé oppretter eget FoU-institutt for emballasje

PUBLISERT: 6 desember 2018
OPPDATERT: 26 januar


For å bidra til en mer bærekraftig matbransje oppretter matgiganten det nye og globale Nestlé Institute of Packaging Sciences i Lausanne, Sveits.

Forskningssenterret skal være dedikert til utvikling av funksjonelle, trygge og miljøvennlige emballasjeløsninger. Dette er et viktig skritt mot å møte selskapets forpliktelse om å gjøre 100 prosent av emballasjen de bruker resirkulerbar eller gjenbrukbar innen 2025.

– Vi ønsker å gå foran innen utvikling av de mest bærekraftige emballasjeløsningene for mat- og drikkevarer, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. 

– Vi styrker nå forskningsressursene våre betydelig, for å nå dette målet, og bidra til å bekjempe den voksende utfordringen knyttet til avfall fra emballasje – og særlig plastemballasje. Målet er å minimere miljøeffekten samtidig som vi tilbyr sunnere og mer velsmakende produkter.

En del av den globale forskningsorganisasjonen
Nestlé Institute of Packaging Sciences, som blir en del av Nestlés globale forskningsorganisasjon, etableres i Lausanne i Sveits. Rundt 50 ansatte vil jobbe ved senteret, som også skal inneholde et toppmoderne laboratorium og fasiliteter for effektive tester av prototyper. 

Senteret vil blant annet evaluere en rekke bærekraftige emballasjematerialer opp mot parametre som trygghet og funksjonalitet, i tett samarbeid med Nestlés globale forskningsnettverk, partnere fra akademia, leverandører og oppstartsselskaper. 

Fokus for forskningen vil inkludere resirkulerbare, biologisk nedbrytbare og komposterbare polymerer, funksjonelt papir, samt nye emballasjekonsepter og -teknologier for å øke graden av resirkulering av plastemballasje.

De nye løsningene vil testes på en rekke produktkategorier, før de rulles ut i Nestlés globale portefølje. 

Redusert miljøeffekt i Norden
Også ved Nestlés nordiske fabrikker jobbes det for fullt med å redusere miljøeffekten av produksjonen.

– Vi går nå gjennom all emballasje på produktene som fremstilles i Norden, inkludert barnematen som selges i Norge, for å lage en effektiv handlingsplan. Emballasjeutfordringen er en alvorlig trussel mot miljøet, som vi adresserer ved alle Nestlés fabrikker, sier Cathrine Suter Ossborn, nordisk sjef for kommunikasjon. 

Nestlé har verdens største private forskningsorganisasjon innenfor mat og ernæring, med mer enn 5000 mennesker. Med ernæring i sentrum, er Nestlé R&D dedikert til å gjøre Nestlés portefølje enda mer velsmakende og sunnere, for å bidra til selskapets visjon; å øke livskvalitet og bidra til en sunnere fremtid.

I 2017, investerte Nestlé rundt 15 milliarder kroner i forskning og utvikling. Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red