Nestlé og Starbucks samler ikoniske kaffemerker

PUBLISERT: 13 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nestlé har inngått en avtale som gir selskapet globale rettigheter til å markedsføre Starbucks-produkter som tradisjonelt ikke selges i kaffebarene. 

Transaksjonen gir Nestlé en sterk plattform for fortsatt vekst i Nord-Amerika med en med ledende posisjon innen høykvalitets kaffe – både filterkaffe og porsjonskaffe. 

Møter nye forbrukervaner
Avtalen gjør det også mulig for Nestlé å utnytte spennende nye vekstmuligheter i resten av verden med Starbucks sine premiumprodukter. Som en komplett leverandør av kaffeløsninger vil Nestlé akselerere veksten i flere land. 

De to selskapene vil arbeide tett sammen om innovasjons- og markedsstrategier for å få den beste kaffen til kaffeelskere over hele verden.

– Den nye globale kaffealliansen vil tilby Starbucks-opplevelsen til millioner av hjem verden over takket være Nestlés rekkevidde og gode omdømme, sa Kevin Johnson, konsernsjef i Starbucks. 

– Denne historiske avtalen er en del av vår løpende satsing på å fokusere og utvikle virksomheten vår for å møte nye forbrukervaner, og vi er stolte av å jobbe sammen med et selskap som er dedikert til våre felles verdier. 

Samler ikoniske merkevarer
Ifølge Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé, er kaffevirksomheten Nestlés fremste vekstkategori. 

– Med Starbucks, Nescafé og Nespresso samler vi tre ikoniske merkevarer innen kaffe. Vi er glade for å ha Starbucks som vår partner. Begge selskapene har ekte lidenskap for fremragende kaffe og er stolte av å bli anerkjent som globale ledere for ansvarlig og bærekraftig kaffeinnkjøp, sier han.

Som en del av transaksjonen vil Starbucks motta en kontantbetaling på 7,15 milliarder dollar for en bedrift som genererer en årlig omsetning på 2 milliarder. Transaksjonen inkluderer ikke overføring av anleggsmidler, noe som muliggjør en jevn og effektiv integrasjon.

Nestlé forventer at virksomheten skal bidra positivt til resultat per aksje og organiske vekstmål fra 2019. Nestlés pågående tilbakekjøpsprogram av aksjer forblir uendret.

500 nye ansatte i Nestlé
Om lag 500 Starbucks-ansatte vil bli en del av Nestlé-familien, og jobbe med eksisterende virksomhet og global ekspansjon. Virksomheten vil fortsatt være lokalisert i Seattle.

Avtalen er underlagt vanlig regulatorisk godkjenning og forventes å være sluttført i slutten av 2018. Avtalen inkluderer ikke drikkeklare produkter eller salg av produkter i Starbucks sine kaffebarer.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red