Nestlé solgte varer for i overkant av 170 milliarder kroner globalt i første kvartal. I Norge drives veksten av nye Nescafé Gull.
– Det har vært en god start på året for Nestlé Norge innen flere katergorier, særlig takket være den store relanseringen av Nescafé Gull, sier Vladimir Wendl, landssjef for Nestlé i Norge.
Krevende kontekst
– Vi er fornøyd, sett i lys av en forholdsvis krevende kontekst. Varehandelen i Norge har negativ vekst for første gang på 25 år. I tillegg vokser kjedenes egne merkevarer (EMV) mer enn noensinne. Man må jobbe hardt for markedsandeler, og det gleder meg å se at vi gjør nettopp det, med høy energi.
– Fremover blir det viktig å bekrefte suksessen vi har hatt med Nescafé Gull, og få maksimalt ut av aktivitetene vi iverksetter. Distribusjon og synlighet ute i butikk er utrolig viktig, og her er vi gode. Q2 ser fortsatt krevende ut, men det lover godt, sier Wendl.
Nestlé-konsernet har levert globale resultater for første kvartal av 2018. Fasiten viste en organisk vekst på 2,8 prosent, hvorav en volumvekst på 2,6 prosent og en prisvekst på 0,2 prosent. Total omsetning i perioden endte på 21,3 milliarder sveitserfranc, i overkant av 170 milliarder kroner.
Solid start på året
– Alle regioner har bidratt til den solide starten på året, skriver konsernsjef Mark Schneider i en pressemelding.
– Volumveksten er betydelig, mens prisveksten fortsatt er moderat. Vi har flere spennende innovasjoner på gang, og det motiverer, samtidig som at arbeidet med å optimere porteføljen går fremover, sammen med effektiviseringsinitiativer, og vi styrer mot guidingen for 2018 og målene for 2020, sier Schneider,
Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.