Elopak har registrert betydelig økt salg av naturlig brun kartong sammenlignet med tidligere år. Brun kartong utgjør nå 20 prosent av Pure-Pak-salget i Vest-Europa.
– Basert på tallene vi nå ser har naturlig brun kartong blitt en ny standard for økologisk melk og fabrikkbaserte drikkevarer, sier Patrick Verhelst, Chief Marketing Officer i Elopak.
Lansert i 2017
De naturlig brune kartongene ble lansert i 2017 i samarbeid med leverandøren Stora Enso. Elopak ble den første emballasjeprodusenten som kunne tilby mønekartonger i naturlig brun kartong.
Kartongene er fornybare, gjenvinnbare og har lavere karbonavtrykk på grunn av redusert trevareforbruk og eliminering av blekeprosessen. Det rustikke og naturlige utseendet kommuniserer bærekraftige holdninger og skiller seg ut i hyllene.
– Våre kunder vil gjerne innfri forbrukernes ønsker om å redusere sin miljøpåvirkning. Mange av dem tilbyr organiske, grønne eller produkter som er bærekraftige på andre måter. De vil gjerne ha en emballasje som reflekterer denne holdningen og signaliserer miljøhensyn, forklarer Verhelst.
Han mener at dette er grunnen til at naturlig brun kartong har blitt så populær.
Kundene var raskt ute
Flere kunder var raskt ute med å ta i bruk Natural Brown Board, og det første store varemerket var Arla som tok i bruk emballasjen på sine EKO-produkter i Sverige.
I juni 2018 innførte Arla brune 1-liters Pure-Pak-kartonger på sin serie med organisk melk og yoghurt som ble solgt i Nederland, Danmark, Sverige, Tyskland og Finland.
Natural Brown Board har siden vært en plattform for nye bærekraftige innovasjoner som Pure-Pak Imagine, som ble lansert i juni 2020.
Denne kartongen er uten skrukork, inneholder 46 prosent mindre plast og regnes av Elopak som den mest miljøvennlige kartongen de noensinne har laget.