#NAMN?

PUBLISERT: 16 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


Det skjer en dyp forandring i detaljomsetningen av matvarer verden over. Strukturer, organisasjoner, markedsposisjoner tilbud og partnerskap er berørt.

– Og det er ikke bare markedsformene som er i endring. Hele sektoren er preget av nyskaping og innovasjoner, sier Nicolas Trentesaux. Han er direktør for SIALs internasjonale nettverk av verdensledende messer for den internasjonale matvarebransjen.

Hva skjer?
Omstillingene gjelder alle aspekter av internasjonal produksjon og omsetning av matvarer – fra produkter, til betalingsmetoder og omsetningsplattformer. Drivkreftene er en kombinasjon av skjerpet bevissthet blant forbrukerne og vilje og evne til innovasjon hos produsentene. 

– Nærhet, service og samspill mellom aktørene er uten tvil nøkkelord for den pågående revolusjonen, mener Trentesaux. 

Han sier at rangeringen av de største matvarekonsernene er et eksempel: – Hvert år blir kortene stokket og delt ut på nytt. Den største forandringen akkurat nå er Amazons spesielle vekst og utvikling.

Ny teknologi 
Digitalisering fører til at mennesket kommer nærmere maten. Vi ser en form for re-humanisering av bransjen. Matvarekjeder verden rundt reduserer størrelsen på de enkelte utsalgene. 

Små supermarkeder, Click-and-Collect og spesialiserte utsalg har vind i seilene som aldri før, mens hyper-markedene blir redusert med tusenvis av kvadratmeter. 

Kjøpmenn som tidligere flyttet ut av bysentrene kommer tilbake, og den klassiske modellen med korte omsetningsledd går fra suksess til suksess.

Hvert land har sin egen modell, ettersom hver region rendyrker sine egne spesialiteter (noe SIAL har spesialisert seg på å registrere). Man handler ikke matvarer på samme måte i Canada, Indonesia, Frankrike eller India.  

Kina viser vei
Kina har inntatt en lederrolle i utviklingen på verdensmarkedet og gått forbi California, som likevel fortsetter å være en inspirasjonskilde for innovasjon i matvareomsetningen. 

– Forklaringen er at den kinesiske modellen har en enestående kapasitet for å utvikle kommunikasjon og tjenester, og samtidig komme forbrukerne i møte, sier Nicolas Trentesaux. 

Han kaller SIAL for «det største supermarkedet» på Planeten Mat. Alle kort-, middels og langsiktige trender som har preget verdens matvareomsetning, er først blitt vist på SIAL. 

Messen er et internasjonalt laboratorium for ideer blant fagfolk og alle som arbeider profesjonelt med matvareomsetning. 

Ta pulsen på sektoren
SIAL Paris blir arrangert på messesenteret Paris-Nord Villepinte i dagene 21. – 25. oktober. Dette er stedet for alle som ønsker å ta pulsen på en sektor som står på terskelen av en revolusjon og gjøre seg kjent med innovasjonene som er i ferd med å omskape matvarehandelen.  

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors