#NAMN?

PUBLISERT: 16 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


Det skjer en dyp forandring i detaljomsetningen av matvarer verden over. Strukturer, organisasjoner, markedsposisjoner tilbud og partnerskap er berørt.

– Og det er ikke bare markedsformene som er i endring. Hele sektoren er preget av nyskaping og innovasjoner, sier Nicolas Trentesaux. Han er direktør for SIALs internasjonale nettverk av verdensledende messer for den internasjonale matvarebransjen.

Hva skjer?
Omstillingene gjelder alle aspekter av internasjonal produksjon og omsetning av matvarer – fra produkter, til betalingsmetoder og omsetningsplattformer. Drivkreftene er en kombinasjon av skjerpet bevissthet blant forbrukerne og vilje og evne til innovasjon hos produsentene. 

– Nærhet, service og samspill mellom aktørene er uten tvil nøkkelord for den pågående revolusjonen, mener Trentesaux. 

Han sier at rangeringen av de største matvarekonsernene er et eksempel: – Hvert år blir kortene stokket og delt ut på nytt. Den største forandringen akkurat nå er Amazons spesielle vekst og utvikling.

Ny teknologi 
Digitalisering fører til at mennesket kommer nærmere maten. Vi ser en form for re-humanisering av bransjen. Matvarekjeder verden rundt reduserer størrelsen på de enkelte utsalgene. 

Små supermarkeder, Click-and-Collect og spesialiserte utsalg har vind i seilene som aldri før, mens hyper-markedene blir redusert med tusenvis av kvadratmeter. 

Kjøpmenn som tidligere flyttet ut av bysentrene kommer tilbake, og den klassiske modellen med korte omsetningsledd går fra suksess til suksess.

Hvert land har sin egen modell, ettersom hver region rendyrker sine egne spesialiteter (noe SIAL har spesialisert seg på å registrere). Man handler ikke matvarer på samme måte i Canada, Indonesia, Frankrike eller India.  

Kina viser vei
Kina har inntatt en lederrolle i utviklingen på verdensmarkedet og gått forbi California, som likevel fortsetter å være en inspirasjonskilde for innovasjon i matvareomsetningen. 

– Forklaringen er at den kinesiske modellen har en enestående kapasitet for å utvikle kommunikasjon og tjenester, og samtidig komme forbrukerne i møte, sier Nicolas Trentesaux. 

Han kaller SIAL for «det største supermarkedet» på Planeten Mat. Alle kort-, middels og langsiktige trender som har preget verdens matvareomsetning, er først blitt vist på SIAL. 

Messen er et internasjonalt laboratorium for ideer blant fagfolk og alle som arbeider profesjonelt med matvareomsetning. 

Ta pulsen på sektoren
SIAL Paris blir arrangert på messesenteret Paris-Nord Villepinte i dagene 21. – 25. oktober. Dette er stedet for alle som ønsker å ta pulsen på en sektor som står på terskelen av en revolusjon og gjøre seg kjent med innovasjonene som er i ferd med å omskape matvarehandelen.  

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot