Det skal bli umulig å miste korken på Coca-Cola-flasker

PUBLISERT: 24 august 2022
OPPDATERT: 26 januar

|

Fra september skal skrukorkene på flasker som produseres i Norge være festet til flaskene slik at de henger på etter at de er åpnet og pantes sammen med flaskene.


Dette er i tråd med EU-direktivet for engangsartikler, som krever at korker på engangsflasker må festes til festes til flaskene innen 2024.
Coca-Cola gjennomfører imidlertid denne endringen allerede nå, både i Norge og andre europeiske land. Den er i tråd med selskapets egen emballasjestrategi, «World Without Waste», der målet er å samle inn all emballasje de selger innen 2030.

Inger Marie Ingdahl

– Flaske og kork kjøpes sammen, og skal pantes sammen. De fleste nordmenn er allerede flinke til å pante med korken på, og med de nye festekorkene vil enda færre korker mistes, kastes eller glemmes før panting, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.
-Nettopp panting er måten vi alle bidrar til en mer sirkulær økonomi, der plastflaskene kan brukes igjen og igjen. Med de nye festekorkene vil enda flere korker følge med inn i dette kretsløpet, sier hun.

Stor plastbesparelse

I tillegg til at de nye korkene sikres mot å havne i naturen, reduserer de samtidig selskapets forbruk av fossil plast med 270 tonn i året. Dette har også vært et viktig mål i arbeidet med utformingen av den nye korkløsningen. Denne besparelsen kommer i tillegg til de 4 300 tonn fossil plast selskapet reduserte det årlige forbruket med, da det gikk over til flasker av 100 % resirkulert plast i 2021.

Ingdahl forteller at Coca-Cola testet flere prototyper til de fant en festekork som både var bærekraftig, og samtidig komfortabel i bruk.

-Det var et viktig mål for oss å redusere mengden plast samtidig som vi jobbet frem en ny korkløsning. Vi har både redusert noe på korkvekten og på flaskemunningen for å få ned plastmengden, sier Inger Marie til Emballasjeforeningen.

– Den nye korken er et resultat av utallige forbrukertester, produktutvikling og testing under produksjon på fabrikk. En kork som er festet på flasken må være praktisk og forbrukervennlig, hygienisk og funksjonell. Nå introduseres korken i en rekke europeiske markeder.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red