Det skal bli umulig å miste korken på Coca-Cola-flasker

PUBLISERT: 24 august 2022
OPPDATERT: 26 januar

|

Fra september skal skrukorkene på flasker som produseres i Norge være festet til flaskene slik at de henger på etter at de er åpnet og pantes sammen med flaskene.


Dette er i tråd med EU-direktivet for engangsartikler, som krever at korker på engangsflasker må festes til festes til flaskene innen 2024.
Coca-Cola gjennomfører imidlertid denne endringen allerede nå, både i Norge og andre europeiske land. Den er i tråd med selskapets egen emballasjestrategi, «World Without Waste», der målet er å samle inn all emballasje de selger innen 2030.

Inger Marie Ingdahl

– Flaske og kork kjøpes sammen, og skal pantes sammen. De fleste nordmenn er allerede flinke til å pante med korken på, og med de nye festekorkene vil enda færre korker mistes, kastes eller glemmes før panting, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.
-Nettopp panting er måten vi alle bidrar til en mer sirkulær økonomi, der plastflaskene kan brukes igjen og igjen. Med de nye festekorkene vil enda flere korker følge med inn i dette kretsløpet, sier hun.

Stor plastbesparelse

I tillegg til at de nye korkene sikres mot å havne i naturen, reduserer de samtidig selskapets forbruk av fossil plast med 270 tonn i året. Dette har også vært et viktig mål i arbeidet med utformingen av den nye korkløsningen. Denne besparelsen kommer i tillegg til de 4 300 tonn fossil plast selskapet reduserte det årlige forbruket med, da det gikk over til flasker av 100 % resirkulert plast i 2021.

Ingdahl forteller at Coca-Cola testet flere prototyper til de fant en festekork som både var bærekraftig, og samtidig komfortabel i bruk.

-Det var et viktig mål for oss å redusere mengden plast samtidig som vi jobbet frem en ny korkløsning. Vi har både redusert noe på korkvekten og på flaskemunningen for å få ned plastmengden, sier Inger Marie til Emballasjeforeningen.

– Den nye korken er et resultat av utallige forbrukertester, produktutvikling og testing under produksjon på fabrikk. En kork som er festet på flasken må være praktisk og forbrukervennlig, hygienisk og funksjonell. Nå introduseres korken i en rekke europeiske markeder.

Les mer

De fleste vil unngå plastemballasje, men det er fortsatt hindringer

En ny undersøkelse fra emballasjeselskapet Aquapak med 100 britiske emballasjesjefer i dagligvaresektoren viser at flertallet (92%) planlegger å slutte å bruke plast i forbrukeremballasjen helt.
aquapak_01

Orklaselskap kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS, et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i emballasjefirmaet Kartonage AS fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.
Handshake11

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Siste nytt

De fleste vil unngå plastemballasje, men det er fortsatt hindringer

En ny undersøkelse fra emballasjeselskapet Aquapak med 100 britiske emballasjesjefer i dagligvaresektoren viser at flertallet (92%) planlegger å slutte å bruke plast i forbrukeremballasjen helt.
aquapak_01

Orklaselskap kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS, et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i emballasjefirmaet Kartonage AS fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.
Handshake11

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman