Det skal bli umulig å miste korken på Coca-Cola-flasker

PUBLISERT: 24 august 2022
OPPDATERT: 26 januar

|

Fra september skal skrukorkene på flasker som produseres i Norge være festet til flaskene slik at de henger på etter at de er åpnet og pantes sammen med flaskene.


Dette er i tråd med EU-direktivet for engangsartikler, som krever at korker på engangsflasker må festes til festes til flaskene innen 2024.
Coca-Cola gjennomfører imidlertid denne endringen allerede nå, både i Norge og andre europeiske land. Den er i tråd med selskapets egen emballasjestrategi, «World Without Waste», der målet er å samle inn all emballasje de selger innen 2030.

Inger Marie Ingdahl

– Flaske og kork kjøpes sammen, og skal pantes sammen. De fleste nordmenn er allerede flinke til å pante med korken på, og med de nye festekorkene vil enda færre korker mistes, kastes eller glemmes før panting, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.
-Nettopp panting er måten vi alle bidrar til en mer sirkulær økonomi, der plastflaskene kan brukes igjen og igjen. Med de nye festekorkene vil enda flere korker følge med inn i dette kretsløpet, sier hun.

Stor plastbesparelse

I tillegg til at de nye korkene sikres mot å havne i naturen, reduserer de samtidig selskapets forbruk av fossil plast med 270 tonn i året. Dette har også vært et viktig mål i arbeidet med utformingen av den nye korkløsningen. Denne besparelsen kommer i tillegg til de 4 300 tonn fossil plast selskapet reduserte det årlige forbruket med, da det gikk over til flasker av 100 % resirkulert plast i 2021.

Ingdahl forteller at Coca-Cola testet flere prototyper til de fant en festekork som både var bærekraftig, og samtidig komfortabel i bruk.

-Det var et viktig mål for oss å redusere mengden plast samtidig som vi jobbet frem en ny korkløsning. Vi har både redusert noe på korkvekten og på flaskemunningen for å få ned plastmengden, sier Inger Marie til Emballasjeforeningen.

– Den nye korken er et resultat av utallige forbrukertester, produktutvikling og testing under produksjon på fabrikk. En kork som er festet på flasken må være praktisk og forbrukervennlig, hygienisk og funksjonell. Nå introduseres korken i en rekke europeiske markeder.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors