Nå lanseres kaffekapsler i resirkulert aluminium

PUBLISERT: 28 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Nespresso har inngått avtale med aluminiumsprodusenten Rio Tinto om leveranse av resirkulert og bærekraftig aluminium til produksjon av kaffekapsler. 

– Dette er et viktig skritt for å nå våre ambisjoner om 100 prosent resirkulert aluminium innen 2020, opplyser Nespresso i en pressemelding.

Sertifisert etter ny standard
Samarbeidsavtalen sikrer at Nespresso kan produsere sine kaffekapsler av 100 prosent resirkulert og bærekraftig aluminium, som også er et viktig ledd i selskapets målsetninger. 

– I tillegg vil kundene trygt kunne drikke sin kaffe i visshet om at kaffen er pakket på en ansvarlig måte, påpeker Nespresso. 

Nespresso kaffekapsler vil bli produsert av sertifisert aluminium med den nye standarden Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Denne viktige milepælen markerer at Nespresso tar miljøansvar. 

ASI fastsetter klare standarder ved produksjonen som skal beskytte naturen, befolkningen nær utvinningen, vannforvaltning og i tillegg garantere en lav-karbonutslipp under produksjon av metallet. 

Sporbar opprinnelse
Den nye ASI-standarden vil kunne spore opprinnelsen til metallet, slik at kundene får en garanti på at aluminiumet som benyttes er av bærekraftig ASI-standard. Dette er den første standard av sitt slag for all type industriell metallproduksjon.

Rio Tinto og Nespresso ser frem imot at flere aktører vil ta i bruk ASI-sertifisert aluminium i egen produksjon, slik at man sammen kan imøtekomme bevisste forbrukeres krav og ta ansvar for planeten. 

– Dette er en viktig start for fremtidig bruk av ansvarlig aluminium på tvers av industrien, der Rio Tinto er den første til å kunne levere, sier administrerende direktør i Rio Tinto, Alf Barrios. 

– Vi regner med at etterspørselen fra forbrukerne om bærekraftige produkter bare vil fortsette og for Nespresso sine kunder vil vi tilby trygghet om at kaffen er pakket inn i ansvarlig og bærekraftig aluminium av høyeste internasjonale standard.

ASI-sporing gir redusert skadevirkning
Nespresso-direktør Jean-Marc Duvoisin sier at Nespresso er stolt av å være en pådriver av utvikling og implementering av ASI standard til markedet. 

– Sammen har vi gjort utviklingen av ansvarlig aluminium til en realitet. ASI-sporing vil sette oss i stand til å møte våre forpliktelser ovenfor våre kunder slik at de også kan glede seg over redusert skadevirkning av forbruket sitt, sier han.

– Dette er et stort og viktig skritt mot å skape en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid. 

Økt miljøtrygghet
ASIs administrerende direktør Fiona Solomon slår fast at aluminium er en del av hverdagen, i alt fra biler og fly til mobiltelefoner, bygninger og matemballasje. Hittil har det ikke eksistert en omfattende, global standard som tar et ansvarlig grep for produksjon og formidling. 

– Nå kan selskaper i aluminiumsverdikjeden ta et ansvarlig valg ved å ta i bruk ASI-standarden til sine kunder, og på den måten gi kundene en viktig trygghet om at de også bidrar positivt for miljø og samfunn.

Nespresso, Rio Tinto og International Union for Conservation of Nature (IUCN) var blant aktørene som i 2009 tok initiativ til å opprette og implementere det aller første sertifiseringsprogrammet for produksjon og bearbeiding av aluminium.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red