Nå kommer TINE yoghurt på fornybar kartong hos Coop

PUBLISERT: 30 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


Coop og TINE har gått sammen for å lansere TINE Yoghurt på fornybar kartong. Den vil først være tilgjengelig hos Obs fra 1. oktober 2018.

– Yoghurt på kartong er vanlig i Sverige og Danmark, mens den norske forbrukeren har vært vant med yoghurt på beger eller pose. I samarbeid med Coop ønsker vi å teste yoghurt på fornybar kartong og vi tror forbrukere blir glade for at de nå kan velge kartong i yoghurthylla, sier leder for bærekraft i TINE, Bjørn Malm. 

Sammen om miljøvennlige emballasjeløsninger 
Ferske undersøkelser viser at yoghurt ofte spises hjemme og brukes til müsli, smoothie, eller sammen med frukt og bær. Forbruker etterspør produkter uten plastemballasje og ønsker å kjøpe større pakninger da dette ofte er mer økonomisk og miljøvennlig.  

– Dette er et spennende tiltak som passer godt med Coops mål om å tilby bedre og mer miljøvennlig emballasje til kundene våre. At TINE velger å lansere denne i Obs viser vår felles interesse i å skape forbedringer på emballasjeområdet, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs. 

TINE bruker mye emballasje hvert år og er opptatt av miljøvennlige emballasjeløsninger og returordninger. 

– Av ulikt emballasjemateriale i TINE utgjør fornybar kartong til blant annet drikkekartong den desidert største andelen med 77 prosent, fulgt av plast til ulike beger og plastfilm med 22 prosent. Vi ser at det er en økning i bruken av fiber og kartong, mens forbruket av plast er redusert. Den trenden ønsker vi å fortsette, sier Malm.  

Også Coop er opptatt av hva slags emballasje produktene de tar inn har og er positive til å samarbeide med leverandørene om mer miljøvennlig emballasje. 

97 prosent fornybar kartong
– Den nye yoghurtkartongen er helt i tråd med Coops emballasjestrategi. Vi ønsker både å redusere bruken av plast og benytte gjenvinnbar emballasje fra fornybare kilder. Vi er sikre på at dette vil bli godt mottatt, sier Lutnæs. 

Sortimentssjef i Coop Norge, Roy Olderskog, forteller at samarbeid med dyktige leverandører er avgjørende når det kommer til å redusere bruken av plast.
  
– TINE og Coop samarbeider godt om å redusere vårt felles miljøavtrykk innenfor alle områder innen salg og distribusjon av meieriprodukter, sier Olderskog. 

Både Malm og Lutnæs er enige om at plastemballasje også har noe for seg. Plast har gode egenskaper ved at det tar vare på produktet og bidrar til lengre holdbarhet, samtidig er det viktig at plasten havner til resirkulering og ikke i naturen.  

– Emballasjen skal ivareta mange ulike funksjoner og det er viktig å ikke se på emballasje kun som avfall. Emballasje, som for eksempel fornybar plast, skal beskytte produktet slik at forbruker får et produkt med god og forventet kvalitet, og er også et viktig virkemiddel for å redusere matsvinn. Det er mange hensyn å ta når det gjelder emballasje, avslutter Malm.  

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot