Nå kommer Fjøsnissen tilbake på melkekartongene 

PUBLISERT: 5 november 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

I fjor vant Fjøsnissen Gullfisken for årets TV-reklame og fikk 6000 følgere på Instagram. Denne julen er han tilbake for fullt på melkekartonger, sosiale medier og TV.

– Vi så at det norske folk ble veldig glad i den noe bestemte fyren som ble introdusert i fjor, sier direktør for kommunikasjon og bærekraft i TINE, Lars Galtung. 

– Fjøsnissen er en snodig kar med glimt i øyet, og vi tror mange trakk på smilebåndet av hans standhaftige forkjærlighet for skikkelig risengrynsgrøt med meierismør, som han bare får en gang i året. 

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen 
Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014.

I fjor fornyet TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært på melkekartongene siden 90-tallet, og i år går Fjøsnissen inn i hovedrollen, også på kartongen. 

– Juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor Fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne trykket Fjøsnissen til sitt bryst i fjor og i år kommer han til å fortelle om sine store og små utfordringer i julestria, sier Galtung.

Hver kartong har sin egen historie 
På årets kartonger kan man hjelpe Fjøsnissen med å finne igjen redskaper han har rotet bort i juleforberedelsene.

Han er en matglad type som gjerne hjelper til med forberedelsene, men han har også 10 tommeltotter. Han roter og glemmer hvor han har lagt fra seg tingene.

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Vi håper både store og små vil engasjere seg i å hjelpe Fjøsnissen, sier Galtung. 
 
Ingen ulv på kartongen i år
I fjor fikk designen på julekartongene stor oppmerksomhet på grunn av rovdyr, deriblant ulv, avbildet på kartongen. 

– Vi kan ikke svare på om det er Fjøsnissen selv som har fjernet ulven, men vi forstår at det var delte meninger om designet vi hadde i fjor.

– Det ble imidlertid slik at det kun var Fjøsnissen som møtte opp på casting og merkelig nok ingen konkurrenter, verken dyr eller folk. Det blir bare en sjef på julekartongene i år og det er Fjøsnissen, avslutter Galtung. 

 

 

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx