Mondi spiser seg inn på det globale markedet for iskrem

PUBLISERT: 8 november 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Å spise is går som en lek, men å drive iskremvirksomhet er slett ikke uten mothaker. Det har Mondi fått erfare etter at de bestemte seg for å satse på is.

Det var i juli 2016 at Mondi kastet seg inn i iskremmarkedet med oppkjøp av den tyrkiske produsenten av emballasje, Kalenobel, som har hovedkontor i Istanbul og to fabrikker i Kirklareli nord i Tyrkia.

Tok lynkurs i iskrem
Nøkkelfaktorer som sesongsvingninger, varierende kundeatferd og ny produksjonsteknologi gjør at iskremindustrien skiller seg fra andre emballasjesektorer. Det tar tid å lære seg sektorens intrikate særegenheter, ifølge Christian Hoeglund, forretningsutviklingssjef for iskremembalallasje.

– Det var slik at Consumer Goods Packaging Group måtte ta et lynkurs i iskrem, forteller han.

Sektorens særegenheter understrekes av nye funn fra rådgivningselskapet Euromonitor International. I juli produserte de rapporten «Brand Disruption in Ice Cream» som viste til vekst for sunne alternativer til standard iskrem.

Regionale forskjeller
Rapporten viste også vekst for nisjeprodukter som alkoholholdig iskrem og vegan-iskrem. Trendene er gjerne nasjonale. Italienerne er blant dem som spiser mest is i Europa, men forbrukerne kjøper gjerne produktene i lokale kiosker.

For Mondi betyr dette at de selger flere papirbeger enn kremmerhus i Italia. I Øst-Europa vil folk ha forskjellige produkttilbud i hvert enkelt land. Nye aktører i markeder som Georgia, Ukraina og Thailand kan vokse fort og kapre markedsandeler.

Det krever grundig overvåking å fange opp trendene for å være i forkant i dette marekdet. De 550 ansatte i Mondi Kalenobel har tatt utfordringen, lært markedet og laget strukturer for ledelse og salg for dette markedet.

Ser vekstmuligheter for nye produkter
Mondi har også posisjonert seg som en emballasjeinnovatør i iskremmarkedet. Europa har cirka 30 prosent av det globale markedet, og forbruksveksten i regionen drives av impulskjøp. Mondi har sin andel av dette markedet og ser vekstmuligheter for de rette emballasjeløsningene.

Kalenobel-fabrikken produserer i dag kremmerhus, lokk, papirbeger og push-up tuber. Det er rom for videre vekst for disse emballasjene. Mondi har likevel 10 salgsagenter som er dedikert til iskremmarkedet i Europa og Russland for å legge opp en struktur for Nord-Amerika.

– Vi kartlegger markedet der borte nå, og vi planlegger å utnevne noen til å lede arbeidet tidlig i 2019, sier Hoeglund.

Nye emballasjematerialer
Planen er at de 50 kremmerhusmaskinene som nå kjøres for fullt to måneder i året, for deretter å parkeres, kan kjøres jevnere gjennom året. Den regionale avhengigheten vil også bli mindre. Kremmerhusene er laget av kraftpapir og aluminium, og Mondi har egen produksjon av kraftpapir.

Samtidig utforsker Mondi mer bærekraftige materialalternativer. De tester nå plastfrie iskrememballasje som ikke trenger polymer-coating. De tester også andre materialer i push-up tuber og klemmetuber.
En annen nyhet er kremmerhus med vindu der kunden kan se vaffelkjeksen.

mballasjen ble til etter en forespørsel fra kremmerhusprodusenten Oexmann GmbH & Co. Mondi tok oppfordringen. Og det første kommersielle produktet ble lansert i mai 2018.

 

 

Les mer

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Trumps stål- og aluminiumstoll kan gi flere PET-flasker

Donald Trumps handelstariffer, som inkluderer 25 prosent på stål og aluminium, kan bety at det vil bli produsert flere PET-flasker. Det melder avisen Washington Post.
coca-har

Storsatsing på drikkebegere i retursystem i Glasgow

Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at "Closed Loop"-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Glasgow

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx

Siste nytt

IPACK-IMA 2025 tilbyr gratis inngang

Med hallene fulle til randen og alle utstillingsflater utsolgt, er besøkskampanjen i full gang, og tilbyr gratis inngang for de som registrerer seg i løpet av februar måned.
IPACK-IMA 2025

Trumps stål- og aluminiumstoll kan gi flere PET-flasker

Donald Trumps handelstariffer, som inkluderer 25 prosent på stål og aluminium, kan bety at det vil bli produsert flere PET-flasker. Det melder avisen Washington Post.
coca-har

Storsatsing på drikkebegere i retursystem i Glasgow

Vi har fortalt om flere retur-/gjenbrukssystemer for kaffekopper og andre matserveringsbeholdere. Selv om mange av disse hadde bredere ambisjoner på regional eller til og med nasjonal skala (som ikke fungerte), er den siste trenden at "Closed Loop"-systemer skal rulles ut i et mer lokalt miljø som en by eller på et større sted.
Glasgow

Trump vil ikke ha "latterlig støtte til papirsugerør"

Stort og smått, slik kan man utvilsomt oppsummere Donald Trumps start på presidentperioden sin. Nå er sugerørene i fokus!
sugrorx