Mondi spiser seg inn på det globale markedet for iskrem

PUBLISERT: 8 november 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Å spise is går som en lek, men å drive iskremvirksomhet er slett ikke uten mothaker. Det har Mondi fått erfare etter at de bestemte seg for å satse på is.

Det var i juli 2016 at Mondi kastet seg inn i iskremmarkedet med oppkjøp av den tyrkiske produsenten av emballasje, Kalenobel, som har hovedkontor i Istanbul og to fabrikker i Kirklareli nord i Tyrkia.

Tok lynkurs i iskrem
Nøkkelfaktorer som sesongsvingninger, varierende kundeatferd og ny produksjonsteknologi gjør at iskremindustrien skiller seg fra andre emballasjesektorer. Det tar tid å lære seg sektorens intrikate særegenheter, ifølge Christian Hoeglund, forretningsutviklingssjef for iskremembalallasje.

– Det var slik at Consumer Goods Packaging Group måtte ta et lynkurs i iskrem, forteller han.

Sektorens særegenheter understrekes av nye funn fra rådgivningselskapet Euromonitor International. I juli produserte de rapporten «Brand Disruption in Ice Cream» som viste til vekst for sunne alternativer til standard iskrem.

Regionale forskjeller
Rapporten viste også vekst for nisjeprodukter som alkoholholdig iskrem og vegan-iskrem. Trendene er gjerne nasjonale. Italienerne er blant dem som spiser mest is i Europa, men forbrukerne kjøper gjerne produktene i lokale kiosker.

For Mondi betyr dette at de selger flere papirbeger enn kremmerhus i Italia. I Øst-Europa vil folk ha forskjellige produkttilbud i hvert enkelt land. Nye aktører i markeder som Georgia, Ukraina og Thailand kan vokse fort og kapre markedsandeler.

Det krever grundig overvåking å fange opp trendene for å være i forkant i dette marekdet. De 550 ansatte i Mondi Kalenobel har tatt utfordringen, lært markedet og laget strukturer for ledelse og salg for dette markedet.

Ser vekstmuligheter for nye produkter
Mondi har også posisjonert seg som en emballasjeinnovatør i iskremmarkedet. Europa har cirka 30 prosent av det globale markedet, og forbruksveksten i regionen drives av impulskjøp. Mondi har sin andel av dette markedet og ser vekstmuligheter for de rette emballasjeløsningene.

Kalenobel-fabrikken produserer i dag kremmerhus, lokk, papirbeger og push-up tuber. Det er rom for videre vekst for disse emballasjene. Mondi har likevel 10 salgsagenter som er dedikert til iskremmarkedet i Europa og Russland for å legge opp en struktur for Nord-Amerika.

– Vi kartlegger markedet der borte nå, og vi planlegger å utnevne noen til å lede arbeidet tidlig i 2019, sier Hoeglund.

Nye emballasjematerialer
Planen er at de 50 kremmerhusmaskinene som nå kjøres for fullt to måneder i året, for deretter å parkeres, kan kjøres jevnere gjennom året. Den regionale avhengigheten vil også bli mindre. Kremmerhusene er laget av kraftpapir og aluminium, og Mondi har egen produksjon av kraftpapir.

Samtidig utforsker Mondi mer bærekraftige materialalternativer. De tester nå plastfrie iskrememballasje som ikke trenger polymer-coating. De tester også andre materialer i push-up tuber og klemmetuber.
En annen nyhet er kremmerhus med vindu der kunden kan se vaffelkjeksen.

mballasjen ble til etter en forespørsel fra kremmerhusprodusenten Oexmann GmbH & Co. Mondi tok oppfordringen. Og det første kommersielle produktet ble lansert i mai 2018.

 

 

Les mer

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller

Siste nytt

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller