Mondi med ny film for neste generasjon bag-in-box

PUBLISERT: 4 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


I disse dager er innkjøpernes viktigste oppgave, enten det gjelder vin, fruktjuice eller meieriprodukter, å finne bærekraftige emballasjeløsninger.

På Styria-fabrikken i Østerrike har Mondi mer enn 60 års erfaring som innovatør og markedsleder. De har også ekspertise på flerlags teknisk film som er tynnere, lettere og mer bærekraftig, uten å ofre egenskapene.

Tynnere film
Nå lanserer de neste generasjon flerlags film for Bag-in-Box-emballasje for flytende næringsmidler og annet.

– Vi har oppdaget at det er mulig å erstatte vanlig 60- eller 70 mikron PE-film med en film på 50 mikron, og vi er det første selskapet som klarer det, hevder Günter Leiter, adm. Dir. i Mondi Styria

– «Downgauging» på denne måten reduserer materialforbruket med 25 prosent, samtidig som transportvekten og det totale karbonavtrykket reduseres.

En kunde har prøvekjørt den nye filmen uten å ha oppdaget noen negativ påvirkning på maskinytelsen. De sier også at det ikke var nødvendig å endre utstyret for å kjøre denne filmen, påpeker Leite.

Kombinasjonsløsning
Mondi har også funnet en måte å kombinere dagens industristandard – som består av en tolags PE-film på 70µ pluss ett barrierelag på 40µ  – inn i en monofilm på bare 90µ. Det tilsvarer en reduksjon på 25 prosent.

Mondi tilbyr 70-mikron-filmen til kunder som kombinerer den med et barrierelag fra andre leverandører for å få ønsket sluttresultat. – Siden den tynnere filmen også har flere løpemeter på rullen, vil effektiviteten og produktiviteten øke for våre kunder. 

Andre fordeler er at kundene kun trenger å lagre en film i stedet for to og enklere maskinoppsett. Begge filmene er egnet for varmfylling opptil 85 grader Celsius og kaldfylling.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar