Mondi med ny film for neste generasjon bag-in-box

PUBLISERT: 4 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


I disse dager er innkjøpernes viktigste oppgave, enten det gjelder vin, fruktjuice eller meieriprodukter, å finne bærekraftige emballasjeløsninger.

På Styria-fabrikken i Østerrike har Mondi mer enn 60 års erfaring som innovatør og markedsleder. De har også ekspertise på flerlags teknisk film som er tynnere, lettere og mer bærekraftig, uten å ofre egenskapene.

Tynnere film
Nå lanserer de neste generasjon flerlags film for Bag-in-Box-emballasje for flytende næringsmidler og annet.

– Vi har oppdaget at det er mulig å erstatte vanlig 60- eller 70 mikron PE-film med en film på 50 mikron, og vi er det første selskapet som klarer det, hevder Günter Leiter, adm. Dir. i Mondi Styria

– «Downgauging» på denne måten reduserer materialforbruket med 25 prosent, samtidig som transportvekten og det totale karbonavtrykket reduseres.

En kunde har prøvekjørt den nye filmen uten å ha oppdaget noen negativ påvirkning på maskinytelsen. De sier også at det ikke var nødvendig å endre utstyret for å kjøre denne filmen, påpeker Leite.

Kombinasjonsløsning
Mondi har også funnet en måte å kombinere dagens industristandard – som består av en tolags PE-film på 70µ pluss ett barrierelag på 40µ  – inn i en monofilm på bare 90µ. Det tilsvarer en reduksjon på 25 prosent.

Mondi tilbyr 70-mikron-filmen til kunder som kombinerer den med et barrierelag fra andre leverandører for å få ønsket sluttresultat. – Siden den tynnere filmen også har flere løpemeter på rullen, vil effektiviteten og produktiviteten øke for våre kunder. 

Andre fordeler er at kundene kun trenger å lagre en film i stedet for to og enklere maskinoppsett. Begge filmene er egnet for varmfylling opptil 85 grader Celsius og kaldfylling.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex