Mondelez krever mer av verdikjeden for palmeolje

PUBLISERT: 13 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Alle leverandører til Mondelez International må følge konsernets mål om 100 prosent bærekraftig utvikling og 100 prosent gjennomsiktighet i bransjen.

Selskapet har utfordret verdikjeden og hele sektoren til å bestrebe seg på 100 prosent bærekraftig utvikling og transparens når det gjelder bruk av palmeolje siden 2010.

Krever mer av leverandørene
Opp gjennom årene har Mondelez International hevet listen for seg selv og sine leverandører. Dette har skapt en prosess der leverandørene har implementert bærekraftstrategier og økt sporbarhet.

Men industrien trenger å gjøre mer år det gjelder leverandørkjeden for palmeolje for å forhindre avskoging.  Til tross for at leverandørene har oppnådde ledende nivåer for sporbarhet gjennom Palm Oil Action Plan, er det fortsatt et gap mellom dagens tilstand og målet om 100 prosent bærekraft og gjennomsiktighet.

For å lukke dette gapet trenges det umiddelbar handling i hele verdikjeden for å forbedre økosystemene og økonomien i produsentlandene. Mondelez ber nå leverandørene om å kartlegge hvor palmeolje utvinnes og å jobbe for å eliminere avskoging.

Vil drive fram forandringer
– Mondelez International er fast bestemt på å drive gjennom forandringer i palmeoljesektoren, og dagens tiltak mot 12 oppstrømsleverandører viser vårt engasjement, sier Jonathan Horrel, global director of Sustainability i Mondelez International.

– Vi vil kontinuerlig følge opp eksisterende og nye initiativer for å endre virksomheten i samfunn som dyrker palmeolje. Selskapet forstår at dette er en kompleks utfordring som bare kan løses gjennom samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors