Alle leverandører til Mondelez International må følge konsernets mål om 100 prosent bærekraftig utvikling og 100 prosent gjennomsiktighet i bransjen.
Selskapet har utfordret verdikjeden og hele sektoren til å bestrebe seg på 100 prosent bærekraftig utvikling og transparens når det gjelder bruk av palmeolje siden 2010.
Krever mer av leverandørene
Opp gjennom årene har Mondelez International hevet listen for seg selv og sine leverandører. Dette har skapt en prosess der leverandørene har implementert bærekraftstrategier og økt sporbarhet.
Men industrien trenger å gjøre mer år det gjelder leverandørkjeden for palmeolje for å forhindre avskoging. Til tross for at leverandørene har oppnådde ledende nivåer for sporbarhet gjennom Palm Oil Action Plan, er det fortsatt et gap mellom dagens tilstand og målet om 100 prosent bærekraft og gjennomsiktighet.
For å lukke dette gapet trenges det umiddelbar handling i hele verdikjeden for å forbedre økosystemene og økonomien i produsentlandene. Mondelez ber nå leverandørene om å kartlegge hvor palmeolje utvinnes og å jobbe for å eliminere avskoging.
Vil drive fram forandringer
– Mondelez International er fast bestemt på å drive gjennom forandringer i palmeoljesektoren, og dagens tiltak mot 12 oppstrømsleverandører viser vårt engasjement, sier Jonathan Horrel, global director of Sustainability i Mondelez International.
– Vi vil kontinuerlig følge opp eksisterende og nye initiativer for å endre virksomheten i samfunn som dyrker palmeolje. Selskapet forstår at dette er en kompleks utfordring som bare kan løses gjennom samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden.