Mondelez krever mer av verdikjeden for palmeolje

PUBLISERT: 13 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Alle leverandører til Mondelez International må følge konsernets mål om 100 prosent bærekraftig utvikling og 100 prosent gjennomsiktighet i bransjen.

Selskapet har utfordret verdikjeden og hele sektoren til å bestrebe seg på 100 prosent bærekraftig utvikling og transparens når det gjelder bruk av palmeolje siden 2010.

Krever mer av leverandørene
Opp gjennom årene har Mondelez International hevet listen for seg selv og sine leverandører. Dette har skapt en prosess der leverandørene har implementert bærekraftstrategier og økt sporbarhet.

Men industrien trenger å gjøre mer år det gjelder leverandørkjeden for palmeolje for å forhindre avskoging.  Til tross for at leverandørene har oppnådde ledende nivåer for sporbarhet gjennom Palm Oil Action Plan, er det fortsatt et gap mellom dagens tilstand og målet om 100 prosent bærekraft og gjennomsiktighet.

For å lukke dette gapet trenges det umiddelbar handling i hele verdikjeden for å forbedre økosystemene og økonomien i produsentlandene. Mondelez ber nå leverandørene om å kartlegge hvor palmeolje utvinnes og å jobbe for å eliminere avskoging.

Vil drive fram forandringer
– Mondelez International er fast bestemt på å drive gjennom forandringer i palmeoljesektoren, og dagens tiltak mot 12 oppstrømsleverandører viser vårt engasjement, sier Jonathan Horrel, global director of Sustainability i Mondelez International.

– Vi vil kontinuerlig følge opp eksisterende og nye initiativer for å endre virksomheten i samfunn som dyrker palmeolje. Selskapet forstår at dette er en kompleks utfordring som bare kan løses gjennom samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot