Millioner av plastposer erstattes med bioplast

PUBLISERT: 19 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


Daet svenske dagligvarekonsernet Axfood skifter ut fruktposer av fossil plast med bioplastposer laget av I’m Green polyetylen fra brasilianske Braskem.

Endringen gjøres i samtlige Axfood-butikker i Sverige og omfatter totalt cirka 170 millioner poser i året. I en pressemelding skriver Axfood at de med dette tiltaket posisjonerer seg for å redusere forbruket av oljebasert plast.

Redusert klimapåvirkning
– Overgangen til fruktposer laget av sukkerrør er et viktig ledd for å redusere den totale klimapåvirkningen, sier Åsa Domeij, bærekraftsjef i Axfood.

Axfood omfatter butikkjedene Hemköp, Willys, o g Axfood Närlivs medTempo og Handlar’n, og byttet av poser gir et redusert CO2-utslipp på rundt 60 prosent årlig.

Overgangen til de nye posene skjer suksessivt utover høsten, i takt med at lagrene for oljebaserte poser tømmes. Først ut er to Hemköp-butikker i Stockholm i november. Samtlige fruktposer skal være skiftet ut i starten på neste år.

De nye posene er gjenvinnbare og sorteres med vanlig plast.

Stratgisk plan om redusert plastforbruk
– Det er mange positive initiativ for å redusere klimapåvirkningen i vår bransje akkurat nå. Vi håper naturligvis at andre følger vårt eksempel og dropper fruktposer av fossil plast i butikkene, sier Åsa Domeij.

Axfood arbeider strategisk for å redusere det totale plastforbruket. De var først i den svenske dagligvarehandelen med bæreposer av sukkerrørbasert bioplast og pant på saft- og juiceflasker.

Nå gjennomfører de en test der kunder kan pante bæreposer i Hemköp-butikken på Torsplan i Stockholm. Bioplast brukes som emballasje på Axfoods varemerke Garants sortiment av frukt og grønt.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot