Millioner av plastposer erstattes med bioplast

PUBLISERT: 19 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


Daet svenske dagligvarekonsernet Axfood skifter ut fruktposer av fossil plast med bioplastposer laget av I’m Green polyetylen fra brasilianske Braskem.

Endringen gjøres i samtlige Axfood-butikker i Sverige og omfatter totalt cirka 170 millioner poser i året. I en pressemelding skriver Axfood at de med dette tiltaket posisjonerer seg for å redusere forbruket av oljebasert plast.

Redusert klimapåvirkning
– Overgangen til fruktposer laget av sukkerrør er et viktig ledd for å redusere den totale klimapåvirkningen, sier Åsa Domeij, bærekraftsjef i Axfood.

Axfood omfatter butikkjedene Hemköp, Willys, o g Axfood Närlivs medTempo og Handlar’n, og byttet av poser gir et redusert CO2-utslipp på rundt 60 prosent årlig.

Overgangen til de nye posene skjer suksessivt utover høsten, i takt med at lagrene for oljebaserte poser tømmes. Først ut er to Hemköp-butikker i Stockholm i november. Samtlige fruktposer skal være skiftet ut i starten på neste år.

De nye posene er gjenvinnbare og sorteres med vanlig plast.

Stratgisk plan om redusert plastforbruk
– Det er mange positive initiativ for å redusere klimapåvirkningen i vår bransje akkurat nå. Vi håper naturligvis at andre følger vårt eksempel og dropper fruktposer av fossil plast i butikkene, sier Åsa Domeij.

Axfood arbeider strategisk for å redusere det totale plastforbruket. De var først i den svenske dagligvarehandelen med bæreposer av sukkerrørbasert bioplast og pant på saft- og juiceflasker.

Nå gjennomfører de en test der kunder kan pante bæreposer i Hemköp-butikken på Torsplan i Stockholm. Bioplast brukes som emballasje på Axfoods varemerke Garants sortiment av frukt og grønt.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors