Metsä Board-brosjyre med tips om avansert trykk og effekter

PUBLISERT: 4 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

|

Emballasjedesignere og skapende mennesker innenfor grafisk trykk leter stadig etter nye metoder for å fange oppmerksomhet fra forbrukerne.

Emballasje og trykksaker er ofte bærer av en kunstnerisk visjon og en taktil følelse. Med moderne trykkteknologi er det mulig skape forskjellige «touch and feel»-egenskaper, men det krever meget gode tekniske egenskaper i kartongmaterialet.

Avansert brosjyre

Metsä Board har nå laget en avansert brosjyre som viser inspirerende spesialeffekter på emballasje og trykksaker.
Brosjyren «Creating an artistic vision on paperboard» viser et oppsett av spesialeffekter, fra forskjellige varmfolieringsteknologi til svært krevende mikropreging. Den viser også forskjellige metoder for å skape metallisk utseende.

Brosjyren viser alt fra billige og enkle, til dyre og detaljerte metoder, som varmfoliering med pålagt trykk, varmfoliering i gull og sølv, kombinert med preging og tydelig holografisk varmfoliering på trykk med flersjiktspreging.

Trenger utmerkede trykk- og konverteringsegenskaper

– For å gjengi en kunstnerisk ide trenger man kartong med utmerkede trykk- og konverteringsegenskaper for å få et realistisk resultat, sier Marko Leiviskä, Graphic Packaging Designer i Metsä Board.

– Dette arbeidet er et synlig bevis på at vår falsekartong kan utfordre SBS-kartong til grafisk bruk. Brosjyren utfordrer tradisjonelle trykkmetoder. Et godt eksempel er oppfatningen om at man trenger UV-farger og UV-offset for å trykke på folie.

– Velger man riktig folie kan den trykkes med vanlig våt-offset.
Kartongen som vises i brosjyren er MetsäBoard Prim FBB Bright 355 g/m2, en lettvekts premiumkartong son finnes med PEFC og FSC-sertifisering.

Brosjyren er trykket i offset av Grano, og spesialeffektene er laget av Starcke, begge i Finland.

– Vårt ambisjonsnivå var virkelig høyt da vi utformet og produserte brosjyren. For å vise alle muligheter kjørte vi 26 passasjer slik at alle effekter ville vises, oppsummerer Marko Leiviskä.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red