Merkevarene i Orkla vokste med 15 prosent i 4. kvartal

PUBLISERT: 7 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Orkla hadde en vekst på 10 prosent i driftsresultatet, mens merkevarevirksomhetene hadde en fremgang i driftsresultatet på 15 prosent.

Driftsresultatet i Orkla endte på 1.443 millioner kroner i 4. kvartal 2017, noe som var en økning på 10 prosent. Merkevarevirksomheten hadde en fremgang i driftsresultat på 15 prosent.

Leverte  i forhold til målene
Driftsinntektene for merkevarevirksomheten økte med 9 prosent til 10.587 millioner kroner, mens den organiske omsetningsveksten var på 2,8 prosent. 

-Med et sterkt 4. kvartal leverte vi i henhold til våre strategiske og finansielle mål for 201, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– Samtlige forretningsområder innen merkevareområdet hadde organisk vekst og fremgang i driftsresultat i 4. kvartal. Fremgangen var drevet av både volumvekst og prisøkninger, så vel som kostnadsbesparelser. 

Flere transaksjoner i 4. kvartal
Orkla har styrket merkevarevirksomheten som følge av flere transaksjoner i 4. kvartal. Det ble inngått avtale om å overta Health and Sport Nutrition Group (HSNG) som driver netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore.

Orkla Foods kjøpte Agrimex, en tsjekkisk produsent av frosne grønnsaker, mens Orkla Food Ingredients gjennomførte kjøpet av den norske ingrediensleverandøren Arne B. Corneliussen. 

I januar i år økte Orkla Care eierandelen i joint venture-selskapet Anza Verimex NV i Nederland til 50 prosent og overtok 50 prosent av maleverktøyvirksomheten til belgiske PGZ International B.V.  

1. februar kjøpte Orkla Foods Sverige det danske selskapet Struer Brød A/S, og styrket dermed sin posisjon innen frokostcerealier i Norden. Orkla har fortsatt arbeidet med å optimalisere produktporteføljen gjennom blant annet Orkla Foods Danmark sitt salg av K-Salat til Stryhns A/S. 

Hydro Power økte driftsresultatet markant. EBIT (adj.) endte på 103 mill. kroner, mot tilsvarende 31 mill. kroner i 4. kvartal 2016. Økningen skyldtes i all hovedsak et vesentlig høyere produksjonsvolum.

 

 

Les mer

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller

Siste nytt

Kan roboter og KI løse våre største produksjonsutfordringer?

Når R-24, en av de største europeiske robotmessene, finner sted i Odense i Danmark mars, vil fokuset være på KI, den grønne omstillingen og fremtidens arbeidsmarked.
R24_01

Coca-Cola tester flasker uten etikett i Storbritannia

Coca-Cola har startet en midlertidig prøveperiode i Storbritannia om å fjerne etikettene fra 500 ml Sprite-flasker for å forenkle resirkuleringsprosessen.
sprite

Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.
Ellco-1588

Nå skal det bli andre (kjøtt)boller

I dag lanserte Nortura seks spennende og smakfulle nyheter, deriblant "Slakterens Beste kjøttboller" fra Gilde. På innpakningen er det en QR-kode som gir deg inspirasjon til bruken av det de kaller "Gildes beste kjøttboller noensinne".
nortura_kjottboller