
Japansk produksjon av emballasje og emballasjematerialer økte med 2,1 prosent fra april 2014 til mars 2015. Verdien av emballasjen økte samtidig med 95 millioner til 45,6 milliarder USD.
Ifølge tall fra Japan Packaging Institute (JPI) har japansk emballasjeindustri vært rammet både av de globale nedgangstidene og det store jordskjelvet i 2011 som lammet industrien på den japanske østkysten.
Tilpasning til sirkulær økonomi
I tillegg har emballasjeindustrien og tilstøtende bransjer måttet tilpasse seg den japanske sirkulærøkonomien. Dette gjelder spesielt loven om gjenvinning av emballasje basert på 3R-prinsippet: Reduce, Reuse, Recycle.
Siden loven har spesielt fokus på å redusere, har japanerne satset stort på forskning og utvikling for å forbedre ytelsen, redusere størrelsen og tykkelsen, samt å øke verdien på emballasjen ved å legge til nye funksjoner.
Påvirket av økonomisk nedgang, naturkatastrofe og lovgivning har emballasjesektoren fokusert på å redusere forbruket av emballasjematerialer, samtidig som man øker verdien både på produktet og emballasjen.
Mer verdi og mindre emballasje
Kort sagt søker japansk emballasjeindustri merverdi ved å bruke mindre materialer, en sammenheng som ikke er umiddelbart åpenbar når man ser på japansk eksport av emballasje i et statistisk perspektiv.
I fiskalåret 2014/2015 økte produksjonen av emballasjematerialer og emballasje med 1,7 prosent fra året før. Volumet var på 18,7 millioner tonn, men det er et stykke unna de 20,9 millioner tonn som ble produsert før nedgangen i 2007.
Det reduserte volumet er resultatet av en bransjeomfattende innsats for å redusere emballasjematerialene, samtidig som man faktisk sender mer emballasje ut på markedet.
Papiremballasje er mest populært men plast vokser mest
Papir hadde høyest markedsandel med 63,3 prosent av det totale emballasjevolumet. Målt i verdi, representerer imidlertid papir kun 40,8 prosent av emballasjesalget.
Mens papir fortsatt har den høyeste dollarverdien ved eksport av materialer, synker markedsverdien hvert år. Plast – både rigid og fleksibel – har en jevn vekst i markedet, selv om den bare hadde en andel på 18,7 prosent av volumet. I verdi representer plast 31,3 prosent.
Metallemballasje er med sin høye gjenvinnings- og gjenbruksandel et populært og verdifullt material med 16,2 prosent markedsverdi med kun 8,2 prosent av volumet.
Få et innblikk på Tokyo Pack 2016
Glass er fortsatt populært i det alkoholholdige drikkevaremarkedet og har 6,7 prosent av volumet. Verdien av glass utgjorde imidlertid bare 2,2 prosent. Tre-emballasje, hovedsakelig paller og gaveemballasje, er et lite marked i Japan med bare 2,3 av verdien og 3,1 prosent av volumet.
Andre materialer som åpne/lukkeordninger og etiketter, med mer, utgjorde 7,2 prosent av volumet.
På Tokyo Pack 2016 kan besøkende fra hele verden få et innblikk av dette markedet på nesten 400 milliarder kroner. Her finner man også innovative emballasjeideer.
JPI forteller at utstillerregistrering nå er åpnet for Tokyo Pack 2016, og mer informasjon finner du på nettsiden http://www.tokyo-pack.jp/en/