BEWiSynbra kjøper ECO Fill og satser på å gjenvinne EPS

PUBLISERT: 8 april 2019
OPPDATERT: 26 januar
Eco Fill henter og komprimerer cirka 1.800 tonn EPS for gjenvinning årlig.|Eco Fill henter og komprimerer cirka 1.800 tonn EPS for gjenvinning årlig.||

Europas ledende produsent av EPS, BEWiSynbra, har inngått en avtale om kjøp av det belgiske gjenvinningsfirmaet Eco Fill.


Med dette oppkjøpet til 400.000 euro vil BEWiSynbra lede EPS-industrien inn i en sirkulær økonomi. I oktober 2018 ble BEWiSynbra Circular lansert for å vise at selskapet satser sirkulært. Selskapet er nå i drift og har lansert flere initiativer. Ett av dem er «Use-ReUse». Dette prosjektet har som mål å sette en ny industristandard for innsamling og gjenvinning av EPS.

Skal utvikle en felles plattform for EPS

– Oppkjøpet av 51 prosent i Eco Fill er vårt første oppkjøp i en resirkuleringsbedrift, forteller Martin Bekken, administrerende direktør i BEWiSynbra Circular AB.

– Eco Fill har en lang historie i gjenvinning og unik erfaring med forskjellige avfallshåndteringssystemer. De passer dermed bra med BEWiSynbras resirkuleringsambisjoner fremover.

– Vi gleder oss til å jobbe tett sammen for å utvikle en felles plattform for vår industri, sier Bekken.

Reduserte utslipp av CO2 og mindre avfall

Use-ReUse har som mål å sette en ny industristandard for innsamling og gjenvinning av EPS.

Koen van Roy, administrerende direktør i Eco Fill, sier at de er glade for å bli en del av Use-ReUse-konseptet.

– Samarbeidet tillater oss å vokse og utvikle virksomheten i hjemlandet Belgia og det øvrige Europa. Jeg er stolt over å forbedre verdikjeden for EPS, både ved å gjenbruke verdifulle råvarer og ved å redusere CO2-utslipp og avfall fra vår bransje

Eco Fill har vært aktive i sirkulær økonomi i over 15 år. De har blitt en ledende innsamler og gjenvinner av EPS i Belgia. Selskapet har utviklet en unik metode for behandling av emballasjeavfall sammen med kundene. Eco Fill henter og komprimerer cirka 1.800 tonn EPS for gjenvinning årlig.
Selskapet samler også inn 2.500 tonn papp og 400 tonn plastfilm årlig.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa