Matsvinn er uakseptabelt, ifølge ambisiøse Nortura

PUBLISERT: 26 september 2017
OPPDATERT: 26 januar


Nortura har signert tilslutningserklæringen for matsvinn men har større ambisjoner enn å halvere matsvinnet i sin virksomhet innen 2030. 

Bransjeavtalen mellom regjeringen og den norske matbransjen skal halvere matsvinnet innen 2030 – i tråd med FNs bærekraftmål og EUs handlingsplan for sirkulærøkonomi. Men Nortura har større ambisjoner

Har større ambisjoner
– En slik bransjeavtale viser at vi står sammen som matbransje og forplikter oss overfor storsamfunnet, sier kommunikasjonsdirektør Ellen Flø Skagen.

– Men dette blir ingen hvilepute for oss; vi kommer til å jobbe intenst framover for kutte langt mer enn dette. Akkurat hvor vi legger lista vil vi komme tilbake til så snart som overhodet mulig.

Nortura rigger nå et større program kalt det Det Grønne Skiftet og vil også komme med en samfunnsrapport på nyåret der blant annet matsvinn er tema.

– Vi vet veldig godt at dette trolig er det aller største samfunnsansvaret vi har: Vi skal ikke kaste mat! Det er dårlig økonomi, men først og fremst uakseptabelt rent etisk. Derfor har vi fokus på å utnytte absolutt alle delene av dyret, og sikre stadig bedre presisjon med handelen slik at vi ikke ender opp med å kaste maten eller selge den altfor billig, sier Flø Skagen.

Best før
Hvert år kastes det rundt 350 000 tonn fullt brukbar mat i Norge. Godt over halvparten av dette skjer hos forbrukerne som i snitt kaster 42 kg mat som kunne vært spist hvert år. Matsvinn i hele matkjeden utgjør 68 kg per år.

I tillegg har Nortura blant annet endret til «Best før»-stemplingsdato på mange produkter, økt holdbarhet ved hjelp av ny teknologi og satset på innovasjon. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red